ناوگان نظامی آمریکا در خلیج فارس تقویت می‌شود

بخشی از یک واحد تفنگداران نیروی دریایی آمریکا برای اولین بار پس از نزدیک به دو سال در منطقه مستقر می‌شود

در حالی که جنگ روسیه در اوکراین همچنان ادامه دارد و تنش‌های منطقه‌ای با چین نیز افزایش یافته است، وزارت دفاع ایالات متحده در حال تقویت ناوگان نظامی خود در آب‌های خلیج فارس است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه اول اوت (۱۰ مرداد ۱۴۰۲) در گزارشی ضمن اشاره به شکست گفت‌وگو‌های هسته‌ای با حکومت ایران نوشت هزاران تن از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا با پشتیبانی جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی پیشرفته ایالات متحده آرام‌آرام در حال استقرار در خلیج فارس‌اند.

در ماه‌های گذشته، دوباره ارتش ایالات متحده حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کرده است. در اواخر ماه مارس، جنگنده‌های ‌های تاندربولت۲ در پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی مستقر شدند. پنتاگون همچنین در حال انتقال شماری از جنگنده‌‌های اف-۱۶ و نیز ناوشکن «یو اس اس توماس هادنر» در منطقه است.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، اکنون ارتش آمریکا، بخشی از یک واحد اعزامی تفنگداران نیروی دریایی را برای اولین بار پس از نزدیک به دو سال در منطقه مستقر می‌کند.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، هرچند جنگ‌ها و درگیری‌های پیشین ایالات متحده در منطقه پایان یافته است، اما تقابل با حکومت ایران، به‌طور مشخص بر سر برنامه هسته‌ای پیشرفته‌اش تشدید شده است و هیچ راه‌حلی نیز در چشم‌انداز دیده نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش آمریکا در حالی جنگنده‌‌های رادارگریز اف-۳۵ و ناو هواپیمابر «یواس‌اس باتان» را به‌همراه تفنگداران تازه نیروی دریایی به آب‌های خلیج فارس آورده است که تمرکز اصلی‌ روی چین و روسیه است.

با این حال، به‌نوشته آسوشیتدپرس مقام‌های آمریکایی به این نکته توجه دارند که هرچند ورود نظامی به خاورمیانه آسان است، اما خروج کامل از آن دشوار است. به‌ويژه اینکه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با حکومت ایران شکست خورده است و برنامه غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی نیز بیش از هر زمان دیگری به سطح «کاربرد نظامی» نزدیک شده است.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش تحلیلی روز سه‌شنبه خود ضمن اشاره به اهمیت راهبردی آبراه تنگه هرمز برای دریانوردی تجاری نوشت حدود ۲۰ درصد از صادرات نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد و نیروهای نظامی حکومت ایران بار دیگر اخلال در حرکت کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه را از سر گرفته‌اند.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، باز نگه داشتن آبراه تجاری تنگه هرمز برای ایالات متحده اولویت راهبردی-اقتصادی دارد. آمریکا باید مطمئن شود که بهای جهانی انرژی افزایش نخواهد یافت. به‌ویژه اینکه پیامدهای اقتصادی جنگ روسیه در اوکراین نیز همچنان ادامه دارد.

در بیانیه مشترک روز شنبه وزرای دفاع و خارجه ایالات متحده و استرالیا، حکومت ایران بار دیگر متهم شده است که با حمایت از گروه‌های مسلح و توسعه برنامه موشکی خود، برای ثبات و امنیت منطقه یک تهدید به‌شمار می‌رود و امنیت دریانوردی تجاری در آب‌های منطقه را به خطر می‌اندازد.

بیشتر از جهان