هیئت ۲۲۰ نفری طالبان به قزاقستان سفر کرد

اعضای هیئت طالبان قرار است ضمن شرکت در نمایشگاه، با مقام‌های قزاقستانی در بخش‌های مختلف مذاکره کنند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، هنگام ورود به آستانه، پایتخت قزاقستان‌ــ MoICAfghanistan/Twitter@

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت رژیم طالبان، در راس هیئتی ۲۲۰ نفره از اعضای این گروه و تعدادی از بازرگانان افغانستان، روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد وارد شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، شد.

در اطلاعیه وزارت صنعت وتجارت رژیم طالبان آمده که این سفر «به دعوت رسمی مقام‌های قزاقستان» صورت گرفته و هدف از آن، مذاکره و امضای توافق‌هایی در زمینه‌های تجاری میان افغانستان و قزاقستان است.

بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه، ژومان گارین سریک مکاشیوویچ، معاون نخست‌وزیر قزاقستان به استقبال این هیئت ۲۲۰نفره رفته و قرار است اعضای هیئت در نمایشگاهی سه‌روزه به نام «قزاق-افغان» که در شهر آستانه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

بر اساس این اطلاعیه، اعضای هیئت طالبان در این سفر با مذاکره با متولیان بخش‌های مختلف در دولت قزاقستان، در نظر دارند تعاملات بازرگانی میان دو کشور را گسترش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر هیئت طالبان به قزاقستان در حالی صورت گرفت که قنات تومیش، معاون وزیر خارجه قزاقستان، روز دوشنبه در نشستی خبری در شهر آستانه، گفت که قزاقستان دیگر طالبان را یک گروه تروریستی نمی‌داند و در مورد تعامل با این گروه نیز همگام و هماهنگ با دیگر کشورها پیش می‌رود.

قنات تومیش تاکید کرد هیچ‌یک از افرادی که از طرف طالبان به قزاقستان سفر می‌کنند، در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار ندارند و بیشتر آن‌ها «افراد عادی»اند.

قزاقستان از کشورهایی است که در دو سال گذشته بر تعامل نزدیک با طالبان تاکید می‌کند و هیئت‌های دیپلماتیک این کشور بارها به افغانستان سفر کرده و با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند. قزاقستان با افغانستان مرز زمینی ندارد و به همین دلیل به اندازه تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان از تحولات امنیتی ناشی از بی‌ثباتی در افغانستان نگران نیست.

از میان کشورهای آسیای میانه که گفته می‌شود ممکن است در معرض تهدیدهای ناشی از گسترش فعالیت داعش خراسان و دیگر سازمان‌های تروریستی بین‌المللی قرار داشته باشند، تنها تاجیکستان هنوز روابطش را با طالبان رسما آغاز نکرده است. بقیه کشورهای آسیای میانه از جمله ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قیرقیزستان سفارتخانه‌های افغانستان در کشورشان را به طالبان تحویل داده‌ و دیپلمات‌های این گروه را برای اداره نمایندگی‌های دیپلماتیک کابل در خاکشان پذیرفته‌اند.

تاکنون هیچ یک از دولت‌های جهان طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته‌اند، با این حال روابط دیپلماتیک این کشورها با طالبان در سطوح مختلف برقرار است.

بیشتر از جهان