قزاقستان طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف می‌کند

قرار است از سوم اوت نشست تجاری سه روزه میان افغانستان و قزاقستان در شهر آستانه برگزار شود

مولوی امیرخان متقی در جریان ملاقات با دیپلمات قزاقستانی، در کابل-خبرگزاری باختر

مقام‌های وزارت خارجه قزاقستان می‌گویند که از این پس، طالبان را به‌عنوان یک گروه تروریستی نمی‌شناسند. قنات تومیش، معاون وزیر خارجه قزاقستان، رو دوشنبه در یک نشست خبری با رسانه‌ها گفت که «مسئله حذف گروه طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه، دیگر در دستور کار ما نیست و ما این موضوع را در همکاری جامعه جهانی، شرکا و همکاران خود» مد نظر قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری کاز اینفرم، قنات تومیش در این نشست خبری گفت که «طالبان از طرف آمریکا و بریتانیا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته نشده است. این کشورها در سطوح مختلف با طالبان تماس دارند. مذاکرات با اعضای جنبش طالبان در دوحه انجام می‌شود و نیز از نظر حقوقی، ما هیچ هنجار بین‌المللی را زیر پا نمی‌گذاریم». معاون وزیر خارجه قزاقستان افزود از روز ۳ الی ۵ اوت قرار است تا مجمع تجاری قزاقستان- افغانستان در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود. مهمان‌هایی که وارد قزاقستان می‌شوند، در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند و نمی‌توان محدودیتی برای آن‌ها اعمال کرد. او گفت: «علاوه بر این، بیشتر آن‌ها نمایندگان جوامع تجاری یا مردم عادی‌اند.»

به گفته قنات تومیش، هدف از برگزاری مجمع تجاری افغانستان- قزاقستان، توسعه بازرگانی میان دو کشور است و آنان روی توسعه بازرگانی میان افغانستان و قزاقستان تمرکز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور معاون وزیر خارجه قزاقستان، اقتصاد افغانستان هنوز در وضعیت بحرانی است و دو سوم مردم این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. او گفت بیش از ۲۴ میلیون نفر از گرسنگی می‌میرند و وضعیت بهداشتی در این کشور روزبه‌روز بدتر می‌شود. همه این‌ها شرایط مساعدی را برای افراط‌گرایی و تروریسم ایجاد می‌کند که تهدیدی برای کل منطقه آسیای مرکزی است. تومیش گفت: «قزاقستان مانند سایر اعضای جامعه جهانی باید از انحراف افغانستان به سمت بی‌ثباتی جلوگیری کند. ما معتقدیم که تنها با تلاش مشترک جامعه جهانی، افغانستان می‌تواند به یک کشور مستقل و باثبات تبدیل شود که از همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان خود برخوردار و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.»

هرچند تعدادی از کشورهای جهان طالبان را دیگر یک گروه تروریستی نمی‌دانند، اما هیچ کشوری تاکنون به صورت واضح از امکان حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه صحبت نکرده است. سازمان ملل متحد نیز تاکنون طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکرده است. تنها تعدادی از اعضای رهبری این گروه برای سفر به کشورهای مختلف، از فهرست سیاه این سازمان به صورت موقت خارج شده‌اند. حتی برخی از کشورهای جهان تحریم‌های تازه‌ای را علیه طالبان اعمال کرده‌اند.

به نظر می‌رسد قزاقستان بر اساس منافع تجاری خود تلاش می‌کند تا زمینه رابطه بیشتر با طالبان را فراهم کند. قزاقستان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده غلات به افغانستان است و به گفته مقام‌های وزارت خارجه این کشور، افغانستان ۷۰ درصد گندم صادراتی قزاقستان را خریداری می‌کند. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به حدود یک میلیارد دلار در سال رسیده و قزاقستان می‌خواهد تا سطح این مبادلات تجاری را افزایش دهد. این کشور همچنین به افغانستان کمک‌های بشردوستانه کرده و در این راستا، طی دو سال گذشته ۱۰ هزار تن گندم، مواد غذایی، کالاهای اساسی و دارو به این کشور ارسال کرده است.

بیشتر از جهان