نخست‌وزیر سوئد با اشاره به وخامت اوضاع امنیتی: کنترل مرزها را تشدید می‌کنیم

در پی اعتراض‌های گسترده به «هتک حرمت» قرآن، تنش‌ها بین سوئد و کشورهای مسلمان بالا گرفته است

دولت سوئد روز سه‌شنبه اول اوت (دهم مرداد) اعلام کرد که به‌دلیل وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در پی اعتراض‌های متعدد مربوط به «هتک حرمت» قرآن، قصد تشدید کنترل‌های مرزی را دارد.

به گزارش عرب‌نیوز، اولف کریسترسون،‌ نخست‌وزیر سوئد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «افرادی که روابط بسیار ضعیفی با سوئد دارند نباید برای ارتکاب جنایت به این کشور بیایند.»

این گفته‌ها پس از آن است که در روزهای گذشته تنش‌ها بین سوئد و کشورهای مسلمان به‌دنبال اعتراض‌های متعدد به آتش زدن قرآن شعله‌ور شد.

روز دوشنبه، دو مرد عراقی به نام‌های سلوان مومیکا و سلوان نجم، کتاب مقدس مسلمانان را در مقابل پارلمان سوئد سوزاندند. آن‌ها پیش از این نیز اقدام مشابهی را در مقابل مسجد اصلی استکهلم و سفارت عراق در پایتخت سوئد انجام داده بودند که به خشم مسلمانان و محکومیت گسترده کشورهای اسلامی منجر شد.

اعتراض‌ها به «هتک حرمت» قرآن باعث شد که معترضان عراقی دو بار به سفارت سوئد در بغداد یورش ببرند و همچنین روابط دیپلماتیک سوئد با برخی کشورها دستخوش تحولاتی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، سوئد به ۱۵ نهاد دولتی از جمله نیروهای مسلح و چندین سازمان مجری قانون دستور داد که برای مقابله با تروریسم بیشتر تلاش کنند.

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد، با اشاره به تشدید بررسی‌های مرزی،‌ اعلام کرد که این تصمیم به معنای بازرسی‌های مرزی برای افرادی است که از سایر کشورهای حوزه شنگن به سوئد سفر می‌کنند.

استرومر به خبرنگاران گفت: «کنترل‌های مرزی داخلی ما را قادر می‌کند مسافران ورودی را که احتمال دارد امنیت کشورمان را تهدید کنند، شناسایی کنیم.»

سوئد پیش از این نیز کنترل مرزهای داخلی را در ماه مه ۲۰۲۲ با استناد به بدتر شدن وضعیت امنیتی، برقرار کرده بود. در آن زمان، این تصمیم مطابق با قوانین مشترک اتحادیه اروپا اتخاذ شد.

وزیر دادگستری سوئد همچنین افزود که قانون جدید این کشور از روز سه‌شنبه به اجرا گذاشته شده و به پلیس اختیارات گسترده‌تری برای انجام کنترل‌های لازم در مرزها از جمله بررسی خودرو و بازرسی بدنی می‌دهد.

روز دوشنبه، سازمان همکاری اسلامی مستقر در جده از سوئد و دانمارک انتقاد کرد و گفت که اقدام ناکافی این کشورها پس از چند هتک حرمت به قرآن سبب ناامیدی است.

دولت سوئد این «هتک حرمت‌ها» را محکوم کرده و در عین حال، بر حفاظت از آزادی بیان مطابق قانون اساسی این کشور، تاکید کرده است.

با این حال، نخست‌وزیر سوئد روز سه‌شنبه گفت که دولت در حال ارزیابی تغییراتی در سیستم حقوقی این کشور است. او تاکید کرد که با این تغییرات، روند رسیدگی به مجوز برای تجمعات عمومی بازنگری می‌شود تا بتوان نگاه دقیق‌تری به مسائل امنیتی داشت.

پلیس سوئد در چند ماه گذشته به چند درخواست برای برگزاری تجمع و سوزاندن قرآن جواب رد داده بود، اما دادگاهی در سوئد این اقدام پلیس را نقض آزادی بیان و دیگر حقوق تضمین‌شده در قانون اساسی سوئد دانست.

دانمارک نیز با اشاره به نگرانی‌های امنیتی پس از واکنش شدید به هتک حرمت قرآن در این کشور اعلام کرد که راه‌های قانونی برای توقف سوزاندن متون مقدس از جمله قرآن را بررسی خواهد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه دانمارک آمده است: «با توجه به اینکه چنین اقدام‌هایی به سود افراط‌‌گرایان است، دولت می‌خواهد مداخله در شرایطی را که طی آن به سایر کشورها، فرهنگ‌ها و مذاهب توهین می‌شود و ممکن است پیامدهای منفی قابل‌ توجهی به‌ویژه در حوزه امنیت داشته باشد، بررسی کند.»

بیشتر از جهان