ادعای تکراری سخنگوی قوه قضاییه: نیلوفر حامدی و الهه محمدی با آمریکا همکاری داشته‌اند

مسعود ستایشی مدعی شد پرونده این دو روزنامه‌نگار بازداشتی ارتباطی به حرفه خبرنگاری آن‌ها ندارد بلکه به همکاری با «دولت متخاصم آمریکا» مرتبط است

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه دهم مرداد، بار دیگر ادعاهای پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد نیلوفر حامدی و الهه محمدی را تکرار و این دو روزنامه‌نگار بازداشت‌شده را به همکاری با ایالات متحده آمریکا متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست اخیر ادعا کرد: «اتهام نیلوفر حامدی و الهه محمدی ارتباطی با تهیه‌ گزارش از موضوع مهسا امینی و حرفه خبرنگاری آن‌ها ندارد. این اشخاص در مقاطعی با دولت متخاصم آمریکا همکاری داشته‌اند و گزارشی کامل از این موضوع به‌زودی در اختیار عموم‌ ملت ایران قرار می‌گیرد.»

ستایشی در ادامه افزود: «روز ۴ مرداد ۱۴۰۲ آخرین دفاع از این متهمان اخذ شد و در حال حاضر پرونده در حال انشای رای است و به محض صدور رای اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

او به انتقادها درباره بازداشت این دو روزنامه‌نگار این‌طور واکنش نشان داد: «این در صلاحیت دادگاه است که اتهام‌های وارده را تایید یا رد کند نه اینکه سردبیر یا مدیرمسئول نکاتی را مطرح کنند که کارشان نیست. این موضوع در اختیار مقام قاضی رسیدگی‌کننده است.»

ادعاهای سخنگوی قوه قضاییه درباره همکاری این دو روزنامه‌نگار با «دولت متخاصم آمریکا» در شرایطی است که حقوقدان‌ها به‌کارگیری چنین عبارتی را نادرست می‌دانند. اگرچه این اتهامی است که دستگاه قضایی سال‌ها است در پرونده‌های سیاسی و امنیتی، افراد متعددی را با استناد به آن محکوم و زندانی کرده است،‌ حقوقدان‌ها معتقدند دستگاه قضایی اختیار اعلام تخاصم با دیگر کشورها را ندارد و این امر دخالت در امور اجرایی و امنیتی تلقی می‌شود. به گفته آن‌ها، مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اعلام وضعیت جنگ یا صلح به عهده رهبر جمهوری اسلامی است و در شرایط فعلی، ایالات متحده آمریکا دولت متخاصم شناخته نمی‌شود.

از سوی دیگر، نیلوفر حامدی و الهه محمدی در جریان برگزاری دادگاه‌هایشان چنین اتهامی را رد کرده و بر فعالیت مطابق حرفه روزنامه‌نگاری خود تاکید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، روز سه‌شنبه سوم مرداد ماه ۱۴۰۲ در توییتر و اینستاگرام نوشت که همسرش در جلسه دادگاه از عملکردش به عنوان روزنامه‌نگار دفاع کرد و گفت که به آن «افتخار» می‌کند. الهه محمدی هم در دادگاه اعلام کرد: «در تمام طول کار حرفه‌ای‌ام غیر از اینکه حرف مردم را بزنم و در راه بهتر شدن زندگی‌شان قدمی بردارم، ‏هیچ کار دیگری نکرده‌ام. من هیچ ارتباطی با هیچ دولت خارجی‌ نداشته‌ام و افتخار می‌کنم که در کنار مردم ماندم تا صدایشان باشم.»

جلسه دادگاه این دو روزنامه‌نگار در شرایطی به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار شد که برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اتهام‌های سیاسی و مطبوعاتی باید علنی و با حضور هيئت‌ منصفه در محاکم دادگستری و نه در دادگاه‌های انقلاب رسیدگی شوند.

پیش‌تر وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران آبان ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای مشترک، نیلوفر حامدی را به «تحریک بستگان مهسا امینی و ارسال اخبار جهت­‌دار» از بیمارستان کسری و الهه محمدی را نیز به‌دلیل انتشار گزارش مراسم خاکسپاری مهسا امینی در آرامستان آیچی سقز به «تحریک اطرافیان مهسا امینی و انعکاس اخبار و تصاویر جهت­‌دار از مراسم تشییع، تدفین، و تجمع‌های شکل­‌گرفته در سقز» متهم کرده بودند. پس از آن، مسعود ستایشی، این دو روزنامه‌نگار را به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم کرد.

با وجود فضاسازی‌های حکومت علیه این دو روزنامه‌نگار، کاربران رسانه‌های اجتماعی در آستانه برگزاری دومین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، با فراگیر کردن هشتگ «الهه نیلوفر» آزادی بی‌قیدوشرط آن‌ها را خواستار شدند و تعهد حرفه‌ای آن‌ها در بیان حقیقت ستودند. این طوفان توییتری که عصر یکشنبه اول مرداد آغاز شد، استقبال صدها کاربر رسانه‌های اجتماعی را در پی داشت.

پرونده‌های مرتبط با کشف حجاب

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش در روز سه‌شنبه، به پرونده‌های مرتبط با «کشف حجاب» پرداخت و گفت: «در خصوص حجاب و عفاف بر اساس مقررات فعلی با رعایت مقررات ماده ۴ قانون کاهش مجازات حبس، مقررات اعمال می‌شود.»

او تاکید کرد: «این جرم مستقیم در دادگاه در مجتمع ارشاد رسیدگی می‌شود و جرم درجه هشت محسوب می‌شود و همکاران قضایی ما ابتدا با ارشاد و توجه و در مرحله بعد با جریمه و جزای نقدی و مجازات‌های تکمیلی به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند. مجازات‌های تکمیلی و جایگزین هم باید با جرم صورت گرفته سنخیت داشته باشد و تلاش ما این است که خروجی بازدارنده‌ای داشته باشیم تا افراد بار دیگر مرتکب آن نشوند.»

او همچنین در واکنش به اینکه برخی شرکت‌ها از جمله دیجی‌کالا، طاقچه و بیمه ازکی در روزهای گذشته با تعلیق فعالیت به دلیل موضوع حجاب مواجه شده‌اند، از منع فعالیت‌ آن‌ها دفاع کرد و افزود: «رعایت قوانین و احترام به قوانین جزو وظایف آحاد جامعه است. حجاب نیز جزو همین قوانین مترقی است و در طول قرن‌های متمادی مورداحترام آحاد جامعه مسلمان ایران بوده است.»

ستایشی ضمن تاکید بر اینکه برای این شرکت‌ها پرونده قضایی تشکیل شده است، اذعان کرد: «اگر پلمب یا توقیف‌هایی در این زمینه صورت گرفته، بدون اطلاع و صدور دستور مربوطه از سوی قوه قضاییه بوده است و ما تاکنون چنین دستوری مبنی بر پلمب اماکن یا واحدهای متخلف صادر نکرده‌ایم.»

او در بخش دیگری از گفته‌هایش، در پاسخ به پرسشی درمورد حکم اعدام بابک زنجانی و اینکه چرا این حکم پس از هشت سال اجرایی نشده و آیا حکم او قابل تغییر است، گفت: «بابک زنجانی به اعدام محکوم شده و در حال حاضر در زندان است. رای صادرشده برای او اعدام است اما در صورت ادامه همکاری‌هایش با دولت در حکمش مساعدت خواهد شد.»

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره روند دادرسی پرونده حمید نوری، نیز بار دیگر اظهار امیدواری کرد او  همانند اسدالله اسدی آزاد شود.

حمید نوری (عباسی) دادیار سابق زندان گوهردشت است که به دو اتهام اصلی «ارتکاب جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در دادگاه منطقه استکهلم مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شده است. دادگاه نوری حدود ۹ ماه طول کشید و ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد علیه او شهادت دادند؛ با این حال جمهوری اسلامی او را «مظلوم» خوانده و خواستار آزادی او شده است.