تداوم تظاهرات هنوز برای لبنان سرنوشت ساز است

تا هنگامی که تمام خواسته های مردم برآورده نشود، تظاهرات ادامه خواهد داشت

گوشه ای از تظاهرات مردمی در بیروت- ‏AFP

با فرا رسیدن زمان برگزاری مراسم مذهبی کریسمس و جشن میلاد حضرت مسیح، تظاهرات مردمی در لبنان تا حد زیادی فرو کش کرده است و جز برخی راهپیمایی های که در نزدیکی منزل حسن دیاب، نخست وزیر جدید لبنان صورت می گیرد، شهروندان لبنانی در سراسر کشور سرگرم برنامه های سال نو می باشند. برخی از ناظران ابراز نگرانی می کنند که ممکن است جنبش اعتراضی لبنان در حرکت به سوی خاموشی باشد و معترضان، کشور را در وضعیت ناهنجار کنونی رها کنند. اما کارشناسان سیاسی عقیده دارند که آرامش نسبی اوضاع، دلیلی برای پایان یافتن تظاهرات مردمی نیست و ملت لبنان به هیچ صورتی حاضر نیست دستاوردهای انقلاب را بر باد دهد.

در همین راستا، خلیل حلو، افسر بازنشسته لبنانی که در میدان شهدای بیروت حضور داشت در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: تظاهرات ملت لبنان هرگز خاموش شدنی نیست و آرامش کنونی ناشی از شرایط فراهم شده در کشور است. فرا رسیدن زمان برگزاری جشن میلاد، سرگرمی دانشجویان به امتحانات و موج سرمای اخیر، برخی از عواملی است که مانع حضور مردم در خیابان ها شده است، اما این امر به معنای بی میلی مردم به تظاهرات نیست و به محض پشت سر گذاشتن شرایط موجود، اعتراضات مردمی دوباره شدت خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیل افزود: سقوط دولت لبنان در نتیجه فشار تظاهرات مردمی باعث شد تا اعتراضات برای مدتی از جوش و خروش بماند اما فعالان سیاسی هم اکنون سعی دارند مرحله دوم تظاهرات را سازماندهی کنند. تردیدی نیست که کناره گیری دولت و عقب نشینی احزاب سیاسی حاکم از موضع گیری های سابق، برای ملت لبنان نوید بخش است، بنابر این، شهروندان لبنان که انقلاب آن ها با موفقیت رو به رو بوده است هرگز از ادامه تظاهرات دست نخواهند کشید. زیرا عدم تداوم اعتراضات می تواند دستاوردهای کنونی را نیز بر باد دهد، از این رو، شکی نیست که تظاهرات لبنان تا رسیدن به آخرین هدف بایستی ادامه پیدا کند.

خلیل حلو همچنان تأکید کرد که ملت لبنان آن چنان بیدار شده است که سیاستمداران حاکم حتی توان بهره برداری از آرامش کنونی را ندارند و دیگر هیچ رهبر سیاسی، در اندیشه سوء استفاده از اوضاع فعلی نمی باشد. اما مسلم است که برای رسیدن به نتایج انقلاب ها بایستی اندکی انتظار کشید، زیرا نتیجه هیچ انقلابی نمی تواند در ظرف چند هفته آشکار شود.

بنابر این، شهروندان لبنان به زودی بار دیگر به خیابان ها خواهند ریخت تا اهداف انقلاب را تحقق بخشند. حسن دیاب، نخست وزیر جدید لبنان بیشتر از دو گزینه پیش رو ندارد، یا این که می تواند دولت آینده را از کارشناسان و متخصصان تشکیل کند که در این صورت به خواسته مردم عمل کرده است و یا این که حکومتی را تشکیل دهد که به سود احزاب و گروه های سیاسی است. البته در صورتی که حکومت جدید طبق مطالبات مردم نباشد، تظاهرات علیه دولت بار دیگر شدت می گیرد و مردم تا آن زمان که انقلاب به موفقیت نرسد، خیابان ها را ترک نخواهند کرد.

در همین حال، در گزارشی که به تاریخ 26 نوامبر از سوی کارشناسان بین المللی حقوق بشر منتشر شده است، آمده است که دولت لبنان در حمایت از معترضان کوتاهی کرده و هیچ اقدام مناسبی را برای حمایت از تظاهر کنندگان روی دست نگرفته است و شهروندان لبنانی در موارد بسیاری هدف حملات خشونت آمیز قرار گرفته اند. تردیدی نیست که حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز، یکی از عمده ترین مسئولیت های یک دولت است اما دولت لبنان در این زمینه عملکرد درستی نداشته است.

طبق گزارشی از صلیب سرخ، از 17 تا 30 ماه اکتبر گذشته بیش از 1790 نفر در تظاهرات لبنان مجروح شده اند. در این گزارش آماده است که دولت لبنان از این پس بایستی نه تنها در اندیشه ایجاد اصلاحات بوده بلکه لازم است تمام افرادی که مرتکب جنایت در حق معترضان شده اند را محاکمه کند و از حقوق تمام شهروندان پاسداری کند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه