عضو مجلس نمایندگان آمریکا: طالبان تروریست‌اند و به القاعده باج می‌دهند

با تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت گروه‌های تروریستی شامل شبکه القاعده در افغانستان افزایش یافته است

برایان مست گفت که طالبان دوست آمریکا نیستند - Anna Moneymaker / GETTY IMAGES via AFP

در آستانه گفت‌وگو میان نمایندگان آمریکا با طالبان در دوحه - قطر، برایان مست، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، طالبان را تروریست دانست. 

او در مصاحبه با رادیو صدای آمریکا گفت که واشنگتن همکاری زیادی با طالبان ندارد و دشمنی طالبان با داعش، به معنی دوستی آنان با ایالات متحده نیست.  

برایان مست گفت: «به نظرم در کل باید این واقعیت را در نظر بگیریم که طالبان خودشان تروریست‌اند و ما اینک در وضعیتی قرار نداریم که بگوییم دشمن دشمن ما، دوست ما است، و این وضعیت پیش نخواهد آمد.» 

او گفت که طالبان به‌شدت و  تهاجمی در برابر داعش مبارزه می‌کنند، اما به شبکه القاعده باج می‌دهند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اگر طالبان با دشمن ما بجنگند، به معنی آن نیست که این امر طالبان را به دوست تبدیل کند.» 

او گفت: «افغانستان در وضعیتی است که کشورهایی مانند ازبکستان، چین، روسیه و سایر کشورها می‌کوشند هرکاری که بتوانند، برای دور نگهداشتن ایالات متحده از منطقه انجام دهند. ما اینک حضور دیپلماتیک [در افغانستان ] نداریم.» 

برایان مست اخیرا در جلسه استماع کنگره در مورد خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان شرکت داشت. او با اشاره به این روند پرهرج‌و‌مرج گفت: «گذشته را نمی‌توان تغییر داد، اما باید از آن برای آینده درس گرفت. دشوار است که بگویم ما برای آینده چه چیزی را یاد گرفتیم، به‌ویژه از این رو که چنین خروجی از افغانستان، پس از ۲۰ سال جنگ صورت گرفت و در آینده نباید چنین وضعیتی در پیش داشته باشیم.» 

او گفت که آمریکا پس از پایان ماموریت در افغانستان، نتوانست شمار زیادی از همکاران خود را از این کشور تخلیه کند.  

او از دولت ایالات متحده خواست که زمینه اسکان همکاران افغان نیروهای آمریکا را در این کشور فراهم سازد، اما افزود که در شرایط کنونی انتقال همکاران افغان به آمریکا دشوار است.  

او گفت که با روی کار آمدن طالبان، شماری از همکاران افغان نیروهای آمریکا اسناد و مدارک شناسایی خود را از دست داده‌اند و در این شرایط، باید فرماندهان پایگاه‌های نظامی [آمریکا در افغانستان] و نیروهای دیگر حضور یابند تا هویت آن همکاران را تایید کنند.  

طالبان از آمریکا تقاضا دارند که حکومت آن‌ها را به رسمیت بشناسد و در مقابل، وعده می‌دهند که آن‌ها هم در افغانستان با گروه‌های تروریست که تهدیدی برای منافع آمریکا به‌شمار می‌روند، مبارزه کنند.  

با تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت گروه‌های تروریستی، از جمله شبکه القاعده، در این کشور افزایش یافته است. در گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل آمده بود که شبکه القاعده با حمایت مقام‌های بلندپایه طالبان، به نهادهای مجری قانون و نهادهای حکومتی طالبان نفوذ می‌کنند تا امنیت هسته‌های این گروه را در سراسر افغانستان تضمین کنند.

بیشتر از جهان