وزارت خارجه آمریکا: پاکستان حق دارد در برابر تروریسم از خود دفاع کند

پاکستان ادعا می‌کند شماری از اعضای تحریک طالبان این کشور در خاک افغانستان مستقرند و علیه این کشور عملیات انجام می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصدیق کرد که پاکستان حق دارد از خود را در برابر تروریسم دفاع کند-ANDREW HARNIK / POOL / AFP

پس از اظهارات وزیر داخله پاکستان مبنی بر اجرای عملیات نظامی از داخل خاک افغانستان علیه پاکستان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۳ دی (سوم ژانویه) تصدیق کرد که پاکستان حق دارد از خود را در برابر تروریسم دفاع کند.

پرایس در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت که از بیانیه اخیر کمیته امنیت ملی پاکستان مطلع‌ است و «مردم پاکستان از حملات تروریستی به‌شدت آسیب دیده‌اند». او از حکومت طالبان خواست به تعهداتش مبنی بر ممانعت از استفاده از خاک افغانستان به‌عنوان سکوی پرتاب حملات تروریستی بین‌المللی عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که طالبان تاکنون یا نتوانسته‌اند یا تمایلی به این کار نداشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، در گفت‌وگو با تلویزیون اکسپرس‌تریبون گفته بود که قوانین بین‌المللی به پاکستان اجازه می‌دهد به منظور تعقیب طالبان پاکستانی، به خاک افغانستان وارد شود و علیه آن‌ها عملیات نظامی انجام دهد. او هشدار داد که اگر حکومت طالبان به درخواست پاکستان مبنی بر تحویل اعضای طالبان پاکستان توجه نکند، اسلام‌آباد می‌تواند این افراد را در افغانستان هدف قرار دهد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در جلسه کمیته امنیت ملی این کشور، بر «پاسخ قاطع نیروهای امنیتی» به منظور تامین امنیت ایالت‌های خیبرپختونخواه و بلوچستان تاکید کرد. او گفت: «با هر فرد یا گروهی که خشونت ورزد، با تمام قوا برخورد خواهد شد.»

وزارت دفاع طالبان به این تهدید‌های پاکستان واکنش تندی نشان داد. این وزارتخانه یکشنبه دی ۱۱ حمله احتمالی پاکستان به افغانستان را «تحریک‌آمیز» خواند و اعلام کرد که «افغانستان بی‌صاحب نیست و می‌تواند از تمامیت ارضی خود دفاع کند».

بر اساس یک گزارش، حملات تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزاد‌ی‌بخش بلوچستان و شاخه داعش خراسان در پاکستان شدت یافته است و این گروه‌ها مسئولیت ۵۷ مورد از حملات سال ۲۰۲۲ را بر عهده گرفتند. در این گزارش آمده بود که در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۲۸۲ نظامی پاکستانی در اثر حملات ناگهانی، انفجار بمب‌های دست‌ساز، حملات انتحاری و یورش به پاسگاه‌های امنیتی- بیشتر در مناطق مرزی با افغانستان- کشته شدند. عامل بیشتر حملات این سال تحریک طالبان پاکستانی بوده است.

پاکستان ادعا می‌کند که اعضای تحریک طالبان این کشور در خاک افغانستان مستقرند و علیه این کشور عملیات راه‌اندازی می‌کنند. در مقابل، طالبان اصرار دارند که به هیچ گروه یا فردی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر اقدام کند.

در یکی از بندهای توافق طالبان با آمریکا، این گروه متعهد شده است که به هیچ گروهی تروریستی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای استفاده کند. این در حالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان افزایش یافته است.

بیشتر از جهان