خروج آشفته از افغانستان؛ مک‌کال حکم احضار آنتونی بلینکن را امضا کرد

مایک مک‌کال خواستار دسترسی به محتوای کامل پیام‌ها بین سفارت آمریکا در کابل و وزارت خارجه است تا خروج آشفته آمریکا از افغانستان را بررسی کند

مایکل مک‌کال در حال امضا حکم احضار برای وزیر خارجه آمریکا-hforeignaffairs.house.gov

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۷ تیر (۱۸ ژوییه) آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور را به‌ دلیل امتناع از ارائه اسناد خروج آمریکا از افغانستان، احضار کرد. 

در بیانیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمده است که وزارت خارجه‌ آمریکا در هشتم ژوئن دو مورد از سه مورد درخواست‌شده را به مایکل مک‌کال ارائه کرده است و «علی‌رغم درخواست‌های مکرر که به ژانویه ۲۰۲۳ باز می‌گردد، این وزارتخانه از ارائه پرونده‌ بررسی پس از اقدام افغانستان به کمیته امتناع کرده است».

این بیانیه امتناع از پاسخ به درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را مانع تلاش‌ها برای شفاف‌سازی و پاسخگویی به مردم آمریکا توصیف می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کال گفت: «من بارها اسنادی در خصوص خروج آشفته حکومت بایدن از افغانستان را درخواست کرده‌ام. امتناع مستمر وزارت خارجه از ارائه پرونده‌های مربوط به بررسی پس از اقدام تلاش آشکار دیگری برای پنهان کردن مقصر بودن دولت بایدن در تخلیه آشفته و مرگبار افغانستان است. من چاره‌ای جز صدور احضاریه ندارم.» 

از جمله این اسناد محرمانه یک مجموعه پیام‌ رد‌و‌بدل شده بین سفارت آمریکا در کابل و وزارت خارجه این کشور است. این پیام‌ها یک ماه قبل از سرنگونی حکومت افغانستان به‌ دست طالبان، از سفارت آمریکا در کابل به وزارت خارجه این کشور فرستاده شدند. گفته می‌شود در این پیام‌ها کارکنان سفارت درباره احتمال فروپاشی و سرنگونی ناگهانی حکومت افغانستان هشدار داده بودند. 

مایک مک‌کال خواستار دسترسی به محتوای کامل این پیام‌ها است تا خروج آشفته آمریکا از افغانستان را بررسی کند.  

از سویی دیگر، کاخ سفید هم ششم آوریل گزارشی ۱۲صفحه‌ای در مورد خروج از افغانستان منتشر کرد اما انتشار این گزارش انتقادهای فراوان از دولت بایدن را در پی داشت و منتقدان گفتند که کاخ سفید در این گزارش تلاش کرده است دولت ترامپ را مقصر فاجعه خروج از افغانستان قلمداد کند، در حالی که عملیات خروج به رهبری دولت بایدن انجام شد.   

ایالات متحده آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان، در ۳۱ اوت ۲۰۲۱  به ماموریت نظامی‌‌اش در این کشور پایان داد. حالا نزدیک به دو سال است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت علاوه بر وضع محدودیت بر آزادی‌های مردم به‌ویژه زنان، نگرانی از گسترش فعالیت‌های تروریستی در این کشور نیز افزایش یافته است. 

بیشتر از جهان