وزیر نفت جمهوری ‌اسلامی: تهران برای بهره‌برداری از میدان مشترک گازی آرش برنامه دارد

جواد اوجی به سخنان وزیر نفت کویت مبنی بر آغاز حفاری‌های کویت و عربستان سعودی در میدان گازی آرش در هفته گذشته، واکنش نشان ‌داد

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران - Tasnim

وزیر نفت جمهوری ‌اسلامی ایران یکشنبه، ۸ مرداد (۳۰ ژوئیه)، تصریح‌ کرد که ایران از حقوق و منافع خود در بهره‌برداری از میدان مشترک گازی آرش کوتاه نمی‌‌آید. 

جواد اوجی در گفت‌وگو با شانا، خبرگزاری حوزه نفت و انرژی در ایران، تصریح‌ کرد که جمهوری ‌اسلامی تامین منافع خود و بهره‌برداری از منابع میدان مشترک گازی آرش را در برنامه‌های اصلی خود قرارداده ‌است. 

وزیر نفت جمهوری ‌اسلامی ایران تاکید کرد که تهران از حل‌وفصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگانش پشتیبانی می‌کند، اما «اگر تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد، ایران تامین حقوق و منافع و بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.»

ميدان‌ نفتی و گازی آرش که کشورهای عربی خلیج فارس آن را «الدوره» می‌نامند، در شمال آب‌های خلیج فارس و در جنوب‌غربی جزیره خارک ایران، در منطقه‌ای میان ایران و کویت قرار دارد. 

میدان‌های سروش و ابوذر، نزدیک‌ترین میدان‌های نفتی به آرش محسوب می‌شوند که کاملا به ایران تعلق دارند. ایران میدان نفتی-گازی آرش را بخشی از منطقه «انحصاری اقتصادی» خود در آب‌های خلیج فارس می‌داند. 

این میدان نفتی-گازی، از مهم‌ترین موضوعات چالش میان تهران و کویت و ریاض در سال‌های اخیر بوده‌ است. عربستان سعودی و کویت می‌گویند تا زمانی که مسئولان جمهوری ‌اسلامی ایران حاضر به مذاکره در این زمینه نباشند، حق انحصاری بهره‌برداری از این میدان را برای خود محفوظ می‌دانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه روز پیش از مصاحبه وزیر نفت جمهوری‌ اسلامی ایران با خبرگزاری شانا، سعد البراک، وزیر نفت کویت، در گفت‌‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی اعلام‌ کرد که کشورش منتظر تعیین خط مرزی در این میدان با حکومت ایران نمی‌ماند و حفاری در این میدان مشترک را شروع می‌کند. 

پیش‌تر، او از نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی ایران خواسته بود که با تعیین مرزهای دریایی، ادعای خود را ثابت کنند. عربستان سعودی نیز از دولت جمهوری اسلامی می‌خواهد که برای تعیین خطر مرزی وارد گفت‌وگو شود.

نشریه العربیه نیز ماه گذشته در گزارشی، به‌ نقل از وزیر نفت کویت نوشت: «تا این لحظه، حق انحصاری کویت و عربستان سعودی در میدان گازی الدوره (آرش) مشخص است. هرکس دیگر که ادعایی دارد، باید آن را ثابت کند. اگر کشوری حقی داشته باشد، طبق قواعد حقوق بین‌الملل، از آن استفاده خواهد کرد.»

دولت‌های عربستان سعودی و کویت در فروردین‌ ۱۴۰۱ توافقنامه دوجانبه‌ای برای توسعه و بهره‌برداری از میدان نفتی-گازی آرش (الدوره) امضا کردند. ایران این توافقنامه را غیرقانونی و بی‌اعتبار می‌داند.