اسرائیل: جمهوری اسلامی ایران در «لینکدین» در تلاش جذب و فریب شهروندان اسرائیلی است

مشخص نیست که با چند نفر از شهروندان اسرائیل تماس گرفته شده است

شین‌بت، سازمان امنیت اسرائیل، یکشنبه، ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد)، اعلام کرد که یک کارزار جمهوری اسلامی ایران را کشف کرده است که هدف آن، تماس گرفتن با شهروندان مختلف اسرائیلی در رسانه‌های اجتماعی همچون «لینکدین» و اطلاعات گرفتن از آن‌ها بوده است. به گزارش «سندیکای خبری یهودیان» به نقل از شین‌بت، چند ماه است که جمهوری اسلامی ایران مشخصا کارمندان دولتی و پژوهشگران برخی نهادهای پژوهشی را در اسرائیل هدف گرفته و با کارزار «فیشینگ» (رمزگیری) به سراغ آن‌ها رفته است. منظور از «فیشینگ»، تلاش برای دستیابی به گذرواژه‌ها و سایر اطلاعات اینترنتی افراد از طریق جعل وبسایت است.

به گفته شین‌بت، کارزار مزبور چنین بوده است که عوامل جمهوری اسلامی ایران پروفایل‌های قلابی در لینکدین درست می‌کردند و با دلایل شخصی یا حرفه‌ای، با قربانیان خود تماس می‌گرفتند. پس از مدتی صحبت، کار به ایمیل کشیده می‌شد و افراد مزبور معمولا فایلی الحاق‌شده دریافت می‌کردند که ظاهرا دعوتنامه‌ای به همایش‌های علمی، یا مقاله‌ای برای مطالعه بود. اما باز کردن این فایل موجب ورود بدافزار به کامپیوترهای این افراد می‌شد و این‌گونه، جمهوری اسلامی ایران موفق می‌شد به محتوای کامپیوترهای آنان دسترسی پیدا کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شین‌بت اعلام کرد: «آگاهی و هشیاری شهروندانی که با آنان تماس گرفته شده بود، همراه با برخی اقدامات شین‌بت و نظام امنیتی اسرائیل، باعث شد که جلو تلاش‌های ایران برای رسیدن به اهدافش گرفته شود.»

معلوم نیست که با چند نفر از شهروندان اسرائیل تماس گرفته شده است، یا چند نفر از آنان آنقدر فریب خورده‌اند که بدافزار مربوطه را روی کامپیوترهای خود بارگذاری کنند. 

جمهوری اسلامی ایران و اسرائيل از سا‌ل‌ها پیش درگیر جنگی غیررسمی بوده‌اند که جنگ سایبری نیز بخشی از آن است. سه سال پیش، هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای مسموم کردن آب در ساختار آبرسانی اسرائیل متهم شدند. مدت کوتاهی پس از آن، حمله‌ای سایبری باعث شد که فعالیت‌های بندری در بندرعباس چند روز تعطیل شود. بسیاری از ناظران، این حمله را کار اسرائیل می‌دانستند. در ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی نیز دو حمله سایبری دیگر به اسرائیل صورت گرفت که کار هکرهای ایرانی دانسته می‌شود: یکی دسترسی یافتن به اطلاعات بیمارستانی در شهر هادرا در شمال اسرائیل و سپس درخواست باج، و دیگری کنترل و به صدا درآوردن آژیرهای مربوط به پرتاب راکت.