پایان کار یکی دیگر از «لاریجانی‌ها»

جواد لاریجانی پس از چهارده سال از ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضاییه کنار رفت

صادق و محمد جواد لاریجانی در جوانی - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

یکی دیگر از برادران لاریجانی هم از مقام خود در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران کنار رفت. «محمد جواد لاریجانی»، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، که بعد از کنار رفتن برادر خود از مقام ریاست قوه قضاییه هم‌چنان در این قوه مشغول به کار بود، امروز یک‌شنبه هشتم دی‌ماه جای خود را به «علی باقری کنی» داد تا از این پس  «براد داماد آیت‌الله علی خامنه‌ای» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی باشد. قوه‌ای که ریاست آن به عهده یکی از نزدیک‌ترین افراد نظام به شخص اول مملکت یعنی ابراهیم رئیسی‌ست. 

«محمد جواد لاریجانی» از ابتدای بنیان‌گذاری «ستاد حقوق بشر» در قوه قضاییه جمهوری اسلامی، ریاست این نهاد قضایی را به عهده داشت. ریاستی که چهارده سال به طول انجامید یعنی از سال ۱۳۸۴ که این ستاد تاسیس شد تا به امروز. 

برای بسیاری نام ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بیشتر یادآور «انکار» است تا هرچیز دیگر. این ستاد همواره  گزارش‌های بین‌المللی حقوق بشری درباره رفتار مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی را انکار می‌کرد. 

جواد لاریجانی در آخرین اظهارنظر خود درباره حوادث خونین آبان‌ماه و سرکوب شدید مردم توسط نیروهای امنیتی مدعی شده بود که «۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های امنیتی یا افرادی بوده است که در حال دفاع از منازل خود در برابر تهاجم آشوب‌گران بوده‌اند و ۱۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های تروریستی است». 

او هم‌چنین ادعا کرده بود که  پس شروع اعتراض‌های مردمی در ایران به «کمیسر عالی حقوق بشر» نامه نوشته است و در آن نامه ادعا کرده است که «شاهد تولد یک گروه داعشی جدید هستیم». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 از کار بی‌کار شدن برادر «صادق لاریجانی»، رئیس سابق قوه قضاییه، در حالی‌ست که «جواد لاریجانی» پیش از «صادق» و از دوران ریاست هاشمی شاهرودی در این قوه مشغول به کار بوده است و با توجه به اهمیت بین‌المللی این نهاد برساخته در قوه قضاییه اعتمادی چهارده ساله به او نشان از قدرت نفوذ یکی دیگر از برادران لاریجانی دارد. اعتمادی که گویا پس از تغییر و تحولات گسترده در قوه قضاییه و مبارزه با فساد در این قوه، نزد رهبر جمهوری اسلامی کمی خدشه‌دار شده است. 

محمدجواد ۶۸ساله بزرگترین پسر خانواده لاریجانی است. اگرچه او بیشتر عمر دانشگاهی و حرفه‌ای خود را در فلسفه و منطق ریاضی سپری کرده است اما به‌جز دانشجویان دکترای ریاضی، دیگران او را به عنوان یک چهره مهم نظام جمهوری اسلامی در سیاست و دیپلماسی می‌شناسند. او پس از پایان دوره مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف ایران به دانشگاه برکلی در کالیفرنیا رفت و مدرک دکترای ریاضیات خود  را از آنجا گرفت. او مدتی قائم‌مقام وزارت امورخارجه در دوران وزارت «علی‌اکبر ولایتی» هم بود. در مجلس پنجم هم نماینده مردم پایتخت در خانه ملت بود. 

انتصاب «علی باقری کنی» که پیش‌تر و در هنگام دولت محمود احمدی‌نژاد از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود، به این منصب نشان از اهمیت چهره حقوق بشری جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی دارد. چهره‌ای که به خصوص و در ماه‌های اخیر و پس از اعتراضات خونین آبان ماه به یک چهره بسیار منفی و غیرقابل دفاع تبدیل شده است.

«علی باقری کنی» دانش‌آموخته و استاد دانشگاه امام صادق هم هست و در سال ۱۳۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی «سعید جلیلی» بود. «علی باقری کنی» سابقه فعالیت دیپلماتیک هم دارد ومدتی «مدیرکل اروپای مرکزی» وزارت خارجه بوده است. 

بیشتر از