رویترز: آيت‌الله خامنه‌ای گفت هر کاری لازم است برای توقف اعتراض‌ها بکنید

«۱۵۰۰ نفر در کمتر از دو هفته اعتراض‌های آبان‌ماه کشته شدند»

۱۷ نوجوان و ۴۰۰ زن در بین کشته‌شدگان هستند- IRANIAN SUPREME LEADER'S WEBSITE / AFP

با گذشت حدود ۴۰ روز از اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه ۱۳۹۸ و سرکوب خشن آن از سوی نیروهای امنیتی، رویترز گزارشی از نقش رهبر جمهوری اسلامی در چگونگی متوقف کردن این اعتراض‌ها منتشر کرده است. این گزارش همچنین برای نخستین بار تعداد کشته شدگان سرکوب خون‌بار اعتراض‌های آبان‌ماه را هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

اعتراض‌های مردمی از جمعه ۲۴ آبان‌ماه پس از اعلام خبر افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز شد و دست‌کم به مدت یک هفته در شرایطی که اینترنت نیز تقریبا به طور کامل قطع شده بود، ادامه داشت.

آخرین گزارش عفو بین‌الملل حاکی از آن است که ۳۰۴ نفر در نتیجه برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی در این اعتراض‌ها جان خود را از دست داده‌اند. گزارش‌های غیر رسمی از کشته شدن صدها نفر دیگر و همچنین بازداشت بیش از ۸ هزار نفر خبر می‌دهد.

رویترز در این گزارش می‌نویسد، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض‌های آبان‌ماه بی‌صبر و حوصله به نظر می‌رسید. او مقامات ارشد امنیتی و دولتی را جمع کرد و به آنها دستور داد برای متوقف کردن اعتراض‌ها هر کاری لازم است انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری بریتانیایی می‌افزاید که سه منبع از داخل حلقه نزدیک به بیت رهبری صدور این دستور از سوی آیت‌الله خامنه‌ای را تایید کرده‌اند.

در گزارش رویترز تعداد کشته‌های این اعتراض‌ها هزار و ۵۰۰ نفر در کمتر از دو هفته اعلام شده است. مبنای این آمار نیز اظهارات سه مقام وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام شده است. قربانیان شامل ۱۷ نوجوان و ۴۰۰ زن  هستند و در بین آنها نیروهای امنیتی و پلیس هم به چشم می‌خورند.

این رقم بیش از هر رقم دیگری است که تا کنون از سوی نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها اعلام شده است. البته وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که بیش از هزار نفر در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه کشته شده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی تا امروز تعداد کشته‌های اعتراض‌های آبان‌ماه را اعلام نکرده‌اند و در عین حال ادعا می‌کنند آمار رسانه‌های خارج از ایران و نهادهای حقوق بشری از تعداد کشته‌ها و بازداشتی‌ها نیز درست نیست. 

این گزارش می‌افزاید که در روز دوم اعتراض‌ها، معترضان تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای را به آتش کشیدن و رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران که در تبعید است را صدا می‌زدند. در عصر همان روز آیت‌الله خامنه‌ای در بیت رهبری با مقامات عالی‌رتبه از جمله مشاوران امنیتی و حسن روحانی و اعضای کابینه‌اش ملاقات کرد. منابع رویترز گفته‌اند که او در این ملاقات صدای خود را بالا برد و از نحوه کنترل ناآرامی‌ها انتقاد کرد. رهبر ۸۰ ساله جمهوری اسلامی از اینکه عکس‌های او به آتش کشیده شده بود، ‌خشمگین بود. تصاویر او قبلا هم در ایران و در عراق به آتش کشیده شده بود.

او خطاب به مقامات گفت: «جمهوری اسلامی در خطر است. هر چه لازم است برای پایان اعتراض‌ها انجام دهید. این دستور من است.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین به مقامات هشدار داد در صورتی که اعتراض‌ها متوقف نشود، آنها را برای پیامدهای اعتراض‌ها مسئول می‌داند.

حاضران در جلسه نیز با این نظر موافق بودند که معترضان به دنبال ساقط کردن رژیم هستند.

یک منبع به رویترز گفته است که خامنه‌ای در این نشست به طور روشن به استفاده از زور در مقابل معترضان اشاره کرده است.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به سرکوب خونین اعتراض‌ها در دیگر شهرها از جمله در ماهشهر اشاره می‌کند و به نقل از یک  مقام محلی می‌نویسد که در روز پس از تیراندازی به روی مردم در ماهشهر، همه‌جا پر از خون و پیکر کشته شدگان بوده و مقامات امنیتی اجازه جمع‌آوری پیکرها را نمی‌دادند. 

بیشتر از