نهمین جام جهانی فوتبال زنان؛ هلندی‌ها ترمز قهرمان دوره قبل را کشیدند

تیم‌های آمریکا، هلند، آلمان، انگلستان، سوئد و ژاپن جزو بخت‌های اصلی قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۳ فوتبال زنان در استرالیا و نیوزیلند محسوب می‌شوند

دیدار تیم‌ زنان آمریکا و  هلند در جام جهانی فوتبال‌ــ AFP

نهمین دوره از رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان به میزبانی مشترک استرالیا و نیوزیلند در حال برگزاری است و بامداد پنجشنبه پنجم مردادماه به وقت ایران، فینالیست‌های دور قبلی این جام در دیداری حساس در مرحله گروهی، به مصاف هم رفتند.

در این دیدار، تیم ملی فوتبال زنان آمریکا به‌عنوان پرافتخارترین تیم ادوار جام‌های جهانی و قهرمان دو دوره گذشته این مسابقات، در دومین مسابقه‌اش در گروه ئی تا دقیقه ۶۲ با نتیجه یک بر هیچ از هلندی‌ها عقب بود، اما سرانجام در همین دقیقه با گل هوران به تساوی رسید.

در ادامه بازی نیز اگرچه آمریکایی‌ها چندین موقعیت خوب روی دروازه لاله‌های نارنجی خلق کردند، بازی در پایان ۹۰ دقیقه با همان نتیجه مساوی خاتمه یافت تا اولین زنگ خطر برای مدافع عنوان قهرمانی به صدا دربیاید. آمریکا در فینال جام جهانی ۲۰۱۹ در فرانسه، با دو گل زنان هلند را شکست داده و قهرمان شده بود.

تیم ملی زنان آمریکا در نخستین مسابقه خود در جام جهانی ۲۰۲۳ با سه گل ویتنام را شکست داد و اکنون به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به هلند ۴ امتیازی، در صدر جدول است اما در همین گروه، پرتغال نیز در مسابقه‌ای که از ساعت ۱۰:۳۰ به وقت ایران آغاز شد، تا دقیقه ۴۰ با دو گل از ویتنام پیش افتاده بود که ثابت ماندن این نتیجه و سه امتیازی شدن پرتغالی‌ها، می‌تواند دو مسابقه پایانی این گروه را که اول اوت برگزار می‌شود و مسابقه آمریکا و پرتغال هم جزو آن است، بسیار حساس کند.

در دیگر گروه‌های جام جهانی زنان ۲۰۲۳، در گروه ای، سوییسی‌ها با ۴ امتیاز در صدرند و نیوزیلند میزبان با ۳ امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. فیلیپین سه‌امتیازی و نروژ یک‌امتیازی نیز همچنان امیدوارند با کسب یک برد در بازی آخر، جزو صعودکنندگان باشند. نروژی‌ها با وجود سابقه یک قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی و دو عنوان چهارمی در ادوار جام‌جهانی زنان، در این دوره تاکنون عملکرد ضعیفی داشته‌اند و حالا به‌دنبال اعاده حیثیت‌اند.

در گروه ‌بی، کانادا که میزبان جام‌جهانی ۲۰۱۵ بود، با ۴ امتیاز صدرنشین است و استرالیا، دیگر میزبان جام ۲۰۲۳ با سه امتیازی که با برد برابر ایرلند به دست آورد، دوم است. کانگروها امروز پنجم مرداد از ساعت ۱۳ به وقت ایران به مصاف نیجریه یک‌امتیازی خواهند رفت و در صورت پیروزی، می‌توانند با ۶ امتیاز، صعود زودهنگامشان به مرحله یک‌هشتم‌نهایی را قطعی کنند. دو مسابقه آخر این گروه که یکی از آن‌ها بین استرالیا و کانادا برگزار می‌شود، برای تعیین صدرنشین بسیار مهم خواهد بود.

اما تکلیف گروه سی پس از دو مسابقه کاملا مشخص شد و تیم‌های مدعی اسپانیا و ژاپن با دو بردی که برابر کاستاریکا و زامبیا کسب کردند، به ترتیب با ۶ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند و دو تیم دیگر حذف شده‌اند. در نتیجه، مسابقات پایانی این گروه در روز ۳۱ ژوییه تشریفاتی خواهد بود و بازی اسپانیا و ژاپن که از ساعت ۱۰:۳۰ صبح این روز به وقت ایران آغاز می‌شود، تنها صدرنشین را مشخص خواهد کرد. چشم‌بادامی‌ها به‌عنوان قهرمان سال ۲۰۱۱ و نایب‌قهرمان سال ۲۰۱۵ امسال از بخت‌های اصلی کسب جام محسوب می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گروه دی، چهار تیم انگلستان، دانمارک، چین و هائیتی تاکنون یک مسابقه انجام داده‌اند که سهم انگلستان و دانمارک، کسب ۳ امتیاز و تکیه بر جایگاه اولی و دومی بوده است. برتیانیایی‌ها با دو مقام سومی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۵ نشان داده‌اند که در یک دهه اخیر برای فوتبال زنان برنامه‌ریزی و هزینه زیادی کرده‌اند و امسال نیز خود را جزو بخت‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی می‌دانند.

در سایر گروه‌ها، برزیل، نایب‌قهرمان سال ۲۰۰۷ با ۳ امتیاز در گروه اف صدرنشین است و جامائیکا و فرانسه دوم و سوم‌اند. در گروه جی، تیم‌های قدرتمند سوئد و ایتالیا اول و دوم‌اند و آفریقای جنوبی و آرژانتین بدون امتیاز در قعر جدول مانده‌اند.

در نهایت در گروه اچ نیز تیم مدعی آلمان که پس از آمریکا، دومین تیم پرافتخار تاریخ جام‌ جهانی‌ با دو قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی و دو چهارمی محسوب می‌شود، با ۳ امتیاز در صدر است و کلمبیا، دیگر تیم سه‌‌امتیازی گروه همراه کره جنوبی و مراکش صفر‌امتیازی، در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

اکنون باید منتظر ماند و دید که در روز ۲۹ مرداد که فینال مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۳ در ورزشگاه «استرالیا» در سیدنی برگزار خواهد شد، کدام تیم موفق خواهد شد جام را به خانه ببرد و به افتخارات گذشته‌اش بی‌افزاید.

تیم‌های زنان ایالات متحده، آلمان، نروژ، ژاپن، برزیل، سوئد، چین، هلند، انگلستان، کانادا و فرانسه به ترتیب جزو پرافتخارترین تیم‌های ملی زنان جهان در هشت دوره گذشته جام‌های جهانی محسوب می‌شوند و به‌جز ۱۱ تیم مذکور، تاکنون تیم دیگری موفق نشده است روی یکی از سکوهای اول تا چهارمی بایستد.

برای نخستین بار، در این دوره از جام‌های جهانی فوتبال زنان، تمامی بازیکنان حاضر در این رویداد ورزشی دست‌کم ۳۰ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کنند تا بدین ترتیب با افزایش سه برابری نسبت به سال ۲۰۱۹، فاصله دستمزدهای دریافتی زنان و مردان در رقابت‌های جهانی کمتر از گذشته شود.

این تصمیم فیفا به دنبال درخواست‌های فراوان حامیان حقوق زنان و فوتبالیست‌های زن در سراسر جهان برای رفع تبعیض بین زنان و مردان گرفته شد. این رقم در صورت صعود تیم‌ها به مراحل بعدی، افزایش خواهد یافت و به هر یک از ۲۳ بازیکن تیم قهرمان نیز ۲۷۰ هزار دلار اهدا خواهد شد. این دستمزد برای بسیاری از بازیکنان زن مهم است، زیرا برخی از آن‌ها عضو هیچ باشگاهی نیستند و به‌صورت آماتور یا نیمه‌حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کنند.

فیفا سال ۲۰۲۲ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد‌ میانگین دستمزد بازیکنان زن ۱۴ هزار دلار در سال است.

در جام جهانی استرالیا و نیوزیلند، علاوه بر دستمزد، شرایط اقامت، رفت‌وآمد، و سایر امکانات برای زنان نیز نسبت به گذشته بهتر شده است و در استانداردهایی برابر با مردان ارائه می‌شود.

بیشتر از فوتبال