مذاکرات و مبادله زندانی بین ایران و آمریکا؛ موضوع سفر مقام قطری به تهران

مقام مشاور وزارت خارجه قطر با شماری از مقام‌های حکومت ایران دیدار کرد

یک مقام ارشد قطری در سفر به ایران، با شماری از مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی دیدار می‌کند و قرار است درباره مبادله زندانی بین ایران و آمریکا نیز گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد عبدالعزیز الخلیفی، مقام مشاور در امور سیاست خارجی دولت قطر، قرار است در دیدار با حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مورد روابط دوجانبه دو کشور، کاهش تنش بین ایران و غرب، تسهیل گفت‌وگوها برای پیشبرد «مذاکرات رفع تحریم‌ها» و «رفع موانع در موضوع تبادل زندانیان بین ایران و‌آمریکا» گفت‌وگو کند. ایسنا می‌افزاید که «بر اساس برخی از تحلیل‌های رسانه‌ای»، به این فهرست از موضوعات احتمالی صحبت‌ها بین الخلیفی و امیرعبداللهیان رسیده است. دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس، همچون قطر و عمان، پیش از این بارها میانجی مذاکرات ایران و آمریکا بوده‌اند. 

خبرگزاری‌های مهر و ایسنا، هر یک تصویرهایی از دیدار الخلیفی با امیرعبداللهیان منتشر کردند، اما هنوز گزارش و جزئیاتی در مورد محتوای گفت‌وگوهای آنان منتشر نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الخلیفی در جریان سفر خود، با علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، نیز دیدار کرد. در گزارش وزارت خارجه ایران در مورد این دیدار، بیشتر به مخالفت مشترک دوحه و تهران با قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک اشاره شده است.

باقری گفت: «قرآن‌سوزی حد اعلای جسارت به محضر قدسی کتاب آسمانی مسلمانان، و به معنای زیر پا گذاشتن حقوق اولیه و بدیهی دو میلیارد انسان است و تکرار این جنایت در اروپا، مصداق بارز و کامل نقض حقوق بشر توسط مدعیان دروغین حقوق بشر است.»

هر دو مقام خواهان اقدام جمعی کشورهای مسلمان، به‌ویژه از طریق «سازمان همکاری اسلامی»،‌ شدند. الخلیفی همچنین از عزم دوحه برای بهبود روابط اقتصادی با ایران سخن گفت و از «روابط همه‌جانبه و رو به پیشرفت تهران و دوحه» خبر داد. اما در گزارش رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اشاره‌ای به مذاکرات ایران و آمریکا و مبادله زندانی نشده است. 

مقام قطری همچنین با علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار کرد و ضمن تبریک به او، پیام کتبی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، را تقدیم این چهره نظامی کرد. احمدیان چند ماه پیش در پی کنار گذاشته شدن ناگهانی علی شمخانی، جای او را در مسند دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گرفت و همچنین نماینده رهبر نظام جمهوری اسلامی در این شورا است.