بلینکن توافق با تهران درباره پرونده اتمی و تبادل زندانیان را رد کرد

وزیر خارجه آمریکا: این گزارش‌ها که ما درباره پرونده اتمی تهران یا درباره مسئله زندانیان به توافق رسیده‌ایم دقیق نیستند یا حقیقت ندارند

بلینکن رسیدن به توافق با تهران در پرونده اتمی و آزادی بازداشت‌شدگان را رد کرد- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گزار‌ش‌های رسانه‌ای مبنی بر نزدیک شدن آمریکا و ایران به توافق برای محدود کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی و آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را رد کرد. 

بلینکن روز جمعه ۱۶ ژوئن گفت: ‌«این گزارش‌ها که ما درباره پرونده اتمی تهران یا درباره مسئله زندانیان به توافق رسیده‌ایم دقیق نیستند یا حقیقت ندارند.» 

جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت که تهران و آمریکا به واسطه پادشاهی عمان مذاکرات غیرمستقیم داشته‌اند و مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا، و بازداشت‌شدگان اتباع آمریکایی موضوع مذاکرات بوده است. 

این اظهار نظر دولت ایران موجب انتشار گزارش‌هایی شد مبنی بر اینکه دو طرف ممکن است به توافق نزدیک شده باشند. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه گفت: «از تلاش‌های مقامات عمانی استقبال می‌کنیم و از طریق میانجی عمانی پیام‌هایی را در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا رد و بدل کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با تاکید بر اینکه این مذاکرات محرمانه نبوده است، افزود: «ما هرگز روند دیپلماتیک را متوقف نکرده‌ایم.» 

مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و دولت دموکرات آمریکا مستقر در واشنگتن، به ریاست‌جمهوری جو بایدن، با شروع خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، پس از کشته شدن مهسا امینی در تهران، از اولویت آمریکا خارج شد و مقام‌های آمریکایی گفتند که اعتراض‌های مردمی را با دقت دنبال می‌کنند. 

قبل از آن، مذاکرات دو ساله میان ایران و آمریکا برای احیای برجام به میانجیگری اتحادیه اروپا، و محدود کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران در ازای لغو تحریم‌ها، به بن‌بست رسید و متن پیشنهادی نهایی مورد نظر اروپا نتوانست رضایت طرف‌ها را جلب کند. 

توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و دولت باراک اوباما امضا شد و در سال ۲۰۱۸ دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، از آن خارج شد. از آن زمان، جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی و غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص نزدیک به حد تسلیحاتی را افزایش داده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته بار دیگر گفت که برنامه هسته‌ای تهران هدف‌های نظامی ندارد. 

خامنه‌ای روز ۲۱ خرداد در دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت که توافق با آمریکا اشکالی ندارد، مشروط بر اینکه «زیرساخت‌های صنعتی که مدیران و مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای در سال‌های قبل ایجاد کردند دست نخورد.»

کنعانی همچنین روز دوشنبه گفت که مذاکرات با آمریکا بر سر تبادل زندانیان «از طریق واسطه‌ها» ادامه دارد و مدعی شد که اگر آمریکا نیز جدیتی مشابه با جمهوری اسلامی از خود نشان دهد، تبادل زندانیان می‌تواند «در آینده نزدیک» اتفاق بیفتد. 

هم‌اکنون سه شهروند ایرانی-آمریکایی به نام‌های عماد شرقی، مراد طاهباز، و سیامک نمازی در ایران بازداشت شده‌اند. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست خبری گفت که تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای بازگرداندن آنان به خانه ادامه دارد. 

بیشتر از جهان