ایران: تا زمان دریافت آب، پیگیر حقابه هیرمند هستیم

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، گفت که طالبان معاهده هیرمند را به رسمیت شناخته‌اند و امیدواریم آن را ادا کنند

محرابیان گفت که موضوع حقابه هیرمند در دستور‌کار دولت ایران قرار دارد - hamshahrionline.ir

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که موضوع حقابه ایران از رود هیرمند، از اولویت‌های کاری دولت و وزارت خارجه است و تلاش برای محقق شدن آن ادامه دارد. او تاکید کرد: «تا زمان دریافت آب، پیگیر این موضوع خواهیم بود و در دستور کار ما قرار دارد.»

محرابیان از پاسخ به پرسش خبرنگار در مورد این‌که آیا گفت‌وگوهای جدیدی در مورد حقابه هیرمند صورت گرفته است، به نحوی طفره رفت، اما گفت که طالبان معاهده حقابه ایران از رود هیرمند را به رسمیت شناخته‌اند و وعده داده‌اند که حق ایران را ادا می‌کنند.

او تصریح کرد: «آب هیرمند بر اساس یک معاهده بین‌المللی بین ایران و افغانستان بوده و جز حقوق مسلم و غیرقابل‌تغییر کشور است و این معاهده را [طالبان] نمی‌توانند نادیده بگیرند.»

بااین‌حال، او گفت که طالبان هنوز بهانه خشکسالی را می‌آورند، اما تاکید کرد: «چنین مسائلی در معاهده در نظر گرفته و تمام شرایط پیش‌بینی ‌شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌ازاین، موضوع حقابه ایران از رود هیرمند برای مدتی به یک بحث‌وجدل رسانه‌ای جدی تبدیل شده بود. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در سفرش به سیستان و بلوچستان، به رهبری طالبان هشدار داد که اگر حقابه ایران را تامین نکنند، با عواقب خطرناکی روبرو خواهند شد. اما رهبری طالبان در پاسخ به این هشدار رئیسی گفت که دولت ایران باید هشدار و جدل رسانه‌ای را کنار بگذارد و با طالبان وارد مذاکره شود.

وزیر امور خارجه طالبان گفت که رهبری جمهوری اسلامی ایران بر وضعیت آب‌های افغانستان وقوف کامل ندارد و به‌دلیل خشکسالی و کمبود آب، تامین کامل حقابه هیرمند با مشکل روبرو شده است.

در همین حال، ابراهیم رئیسی گفت که تیمی از متخصصان را برای بررسی آب‌بندهای افغانستان به این کشور می‌فرستد. هرچند برخی از اعضای ارشد طالبان به این پیام با تندی پاسخ دادند، اما حدود یک ماه پیش،۱۷ ژوئن، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران و نماینده رئیس‌جمهوری این کشور در امور افغانستان، به خبرگزاری صداوسیما گفت که طالبان با سفر هیئت فنی ایران به افغانستان و بررسی بند کجکی موافقت کرده‌اند.

پس از تنش‌های لفظی میان رئیس‌جمهوری ایران و رهبری طالبان و چند درگیری مرزی که در مرز میان افغانستان و ایران رخ داد، به نظر می‌رسد دو طرف بر سر موضوع حقابه ایران وارد گفت‌وگو شده‌اند، زیرا جدال رسانه‌ای برای مدتی فروکش کرده است. بااین‌حال، طالبان و نه جمهوری اسلامی جزئیات این گفت‌وگوها را ارائه نکرده‌اند.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی در مصاحبه اخیرش گفت: «از بابت تامین آب برای همه مناطق مطالبه‌گر هستیم و امیدواریم طرف افغان هم این معاهده را ادا کند.» او تاکید کرد که موضوع حقابه در دستور کار دولت قرار دارد.»