پیگیری حقابه ایران؛ ابراهیم رئیسی و عبداللهیان به طالبان هشدار دادند

رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرده است که برای حل مشکل حقابه از هر ابزاری استفاده شود

ابراهیم رئیسی و عبداللهیان گفتند یک هیئت فنی باید از سد کجکی در افغانستان بازدید کند-ATTA KENARE/AFP

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان، در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، خطاب به طالبان گفت: «من دارم اخطار می‌کنم به حاکمان افغانستان که حق مردم سیستان و بلوچستان را سریعا بدهید.»

رئیسی افزود: «حاکمان افغانستان این حرف بنده را بسیار جدی بگیرند و بعدا گلایه نکنند که به ما گفته نشد.»

ابراهیم رئیسی افزود: «کارشناسان ایرانی باید از سدی [کجکی] که گفته می‎‌شود آب به اندازه کافی در آن وجود ندارد، بازدید کنند تا روشن شود وضعیت سد چگونه است. اگر آب نبود، ما هم حرفی نداریم.»

رئیسی با اشاره به تلاش‌های دولت ایران برای حل مسئله حقابه ایران از رود هیرمند از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو، گفت که نماینده ایران در افغانستان پیگیر این مسئله است. او از طالبان خواست سخنان او را بسیار جدی بگیرند و سریع اقدام کنند.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه در نشستی که به منظور «تسریع در روند پیگیری حقابه ایران از هیرمند» در سیستان و بلوچستان برگزار شد، از طالبان خواست تا دیر نشده، دریچه‌های سد کجکی را باز کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افزود: «آقای رئیس‌جمهوری تاکید کرده است که در جریان تعاملات با طرف افغانستانی برای حل مشکل حقابه مردم، از هر ابزاری استفاده کنیم.»

امیرعبداللهیان پیش از حضور در نشست یادشده، در تماسی تلفنی با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در این مورد صحبت کرد. در خبری که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، منتشر کرد، به نقل از امیرعبداللهیان آمده است: «رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این گفت‌وگو، بر «ضرورت فوری رهاسازی آب و بازدید تیم مشترک فنی از وضعیت آب موجود در سد کجکی» تاکید کرد و گفت این بخشی از بندهای پیش‌بینی‌شده در معاهده سال ۱۳۵۱ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پیش از این در پاسخ به درخواست‌های مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقابه ایران گفته بودند میزان آبی که دولت ایران توقع دارد، به دلیل کمبود بارندگی‌ها تامین نشده است.

امیرعبداللهیان در نشستی که در سیستان و بلوچستان برگزار شد، در رابطه با موضع طالبان که گفته‌اند در سد کجکی آب به اندازه کافی وجود ندارد تا دریچه‌های آن به سوی ایران باز شود، گفت: «ما به مقام‌های افغانستان [طالبان] به‌صراحت گفته‌ایم که باید تیم فنی ایران از این سد بازدید کند تا بر مبنای آن قضاوت شود آیا در سد آب وجود دارد یا نه؟»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با تاکید بر رهاسازی آب رود هیرمند به سمت ایران، گفت: «تا زمان از دست نرفته است، [طالبان] دریچه‌های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم خودشان که در مسیرند و هم مردم در سیستان سیراب شوند.»

حقابه ایران از رود هیرمند در روزهای اخیر به یکی از بحث‌های مهم در مجلس شورای اسلامی و همچنین گفت‌وگوهای مقام‌های ایرانی با طالبان تبدیل شده است. مقام‌های طالبان تاکنون به درخواست بازدید تیم فنی مشترک از سد کجکی که از سوی امیرعبداللهیان پیشنهاد شد، پاسخی نداده‌اند.

پیش از این نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، به بی‌توجهی مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه وزارت خارجه در پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند انتقاد کردند و از امیرعبداللهیان خواستند این مسئله را در صدر کارهای خود قرار دهد.

بیشتر از جهان