فلسطین می خواهد به مرزهای دریایی اش احترام گذاشته شود

فلسطین بایستی در طرح انتقال گاز مدیترانه به اروپا سهم داشته باشد

کشف منابع گازی در مدیترانه باعث ایجاد تنش های جدیدی در منطقه شده است. /‏AFP‏ 

با آغاز تصمیم گیری در مورد استخراج گاز از بستر دریای مدیترانه، اختلافات مرزی میان کشورهای این حوزه افزایش یافته و ائتلاف های جدیدی در حال شکل گیری است.

در این میان، فلسطین نیز با توجه به داشتن پیوند به مناطق ویژه اقتصادی در دریای مدیترانه، در صدد حمایت از حقوق خود شده و سعی دارد از منابع طبیعی که در قلمرو مرزهای دریایی فلسطین استخراج می شود، بی نصیب نماند. البته فلسطین با کشورهای اسرائیل، مصر و قبرس مرز دریایی مشترک دارد و بایستی در هر پروژه اقتصادی که از این پهنه بگذرد سهم داشته باشد.

فلسطینی ها همواره اسرائیل را به تجاوز به مرزهای دریایی و سرقت منابع طبیعی که در امتداد سواحل نوار غزه واقع شده است متهم می کنند.

در همین راستا  و در اقدامی پیشگیرانه، دولت فلسطین از کشورهای یونان و قبرس خواسته است تا پیش از این که توافق نامه ایجاد خط لوله گاز از اسرائیل به اروپا را در اوایل سال آینده امضا کنند، حقوق دریایی فلسطین را مورد احترام قرار دهند. وزارت امور خارجه فلسطین با ارسال پیام های به یونان و قبرس خواستار اطلاعات لازم در مورد خط لوله گاز "ایست مید" شده و تأکید کرده است که فلسطین هرگز اجازه نمی دهد تا منافع و حقوق این کشور که توسط قوانین بین المللی تضمین شده است، پایمال گردد.

عمر عوض الله، مدیر بخش ارتباط با سازمان ملل متحد در وزارت امور خارجه فلسطین در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت تا کنون در انتظار پاسخ وزارت امور خارجه یونان هستیم تا از جزئیات توافق نامه صدور گاز به اروپا آگاهی پیدا کنیم. نامبرده خاطر نشان کرد که دولت فلسطین حدود سه ماه پیش، نقشه ها و مختصات مرزهای دریایی خود را به صورت رسمی به سازمان ملل متحد تحویل داده و از تمام کشورها و شرکت های بین المللی خواسته است تا به مرزهای فلسطین احترام بگذارند و البته هیچ خط لوله گازی نمی تواند بدون موافقت فلسطین از آب های این کشور عبور کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمر عوض الله تأکید کرد که تمام مسائل مربوط به استخراج گاز از دریای مدیترانه بایستی بر اساس قوانین و معیارهای بین المللی حل و فصل گردد.

در پیوند به احتمال پیوستن دولت فلسطین به توافق نامه استخراج گاز میان اسرائیل، یونان و قبرس، عمر عوض الله اظهار داشت که پیش از تصمیم گیری در مورد این مسئله، لازم است مطالعات همه جانبه پیرامون این موضوع صورت گیرد.

از سوی دیگر، مروان طوباسی، سفیر فلسطین در یونان مقامات یونانی را نسبت به این توافق نامه هشدار داده و نامه ای را از جانب ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین به نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان تحویل داده است، دولت فلسطین در این نامه از یونان خواسته است تا تمام مراحل توافق نامه خط لوله گاز "ایست مید" در مطابقت با معیارهای بین المللی انجام شود. زیرا عبور خط لوله گاز از قلمرو دریایی فلسطین، بدون هماهنگی و رضایت مقامات فلسطینی، در مغایرت با قوانین بین المللی بوده و منجر به ایجاد بی ثباتی در منطقه می شود.

البته خط لوله گاز "ایست مید" حدود 2 هزار کیلومتر امتداد داشته و قرار است 11 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از سواحل شرقی مدیترانه به اروپا انتقال دهد. مسیر این لوله گاز از آب های اقتصادی اسرائیل آغاز شده و با گذر از مرزهای قبرس و یونان وارد ایتالیا می شود.

این خط لوله گاز که می تواند حدود 10 درصد از نیازهای اساسی اتحادیه اروپا را تأمین کند و وابستگی کشورهای اروپایی را به گاز طبیعی روسیه کاهش دهد، مورد حمایت اتحادیه اروپا است.

در ماه مارس گذشته، مقامات کشورهای یونان، قبرس و اسرائیل در یک گردهمایی در تل آویو که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز حضور داشت، در مورد طرح انتقال گاز مدیترانه به اروپا، به توافق رسیدند.

اما کارشناسان عقیده دارند که توافق ترکیه و لیبی برای ترسیم مرزهای دریایی دو کشور، چالش دیگری برای پروژه خط لوله گاز "ایست مید" به شمار می رود، زیرا این توافق نامه نمی تواند بدون موافقت دولت ترکیه صورت پذیرد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه