کیف باگت فندی؛ زورگیری در نیویورک کیف پاریسی را مشهور کرد ‏

تاریخچه تحسین‌برانگیز کیف باگت معروف فندی

لالا آنتونی، کیم کارداشیان، سارا جسیکا پارکر و نائومی واتس در بیست و پنجمین سالگرد کیف باگت، ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ در نیویورک-AFP

این روزها همه از برکین حرف می‌زنند، اما وقتی صحبت از یک کیف بادوام می‌شود، نادیده گرفتن باگت فندی غیرممکن است.

این خانه مد در ۹ سپتامبر سال گذشته بیست و پنجمین سالگرد تولید کیف شاخص و معروف خود را با نمایشی باشکوه در اولین روز هفته مد نیویورک جشن گرفت.

اما کیف باگت قبل از اینکه خود را به‌منزله قطعه‌ای نمادین از تاریخ مد مدرن و فرهنگ عامه تثبیت کند، یک ربع قرن شهرت داشت. در ادامه، به ظهور و افزایش محبوبیت کیف باگت فندی خواهیم پرداخت.

تاریخچه کیف باگت فندی

کیف باگت فندی (Fendi Baguette) که طرح اولیه آن را طراحان تازه‌کار این خانه مد و سپس سیلویا ونتورینی فندی، مدیر آفرینشگری لوازم جانبی (و نوه بنیان‌گذاران این خانه مد، ادل و ادواردو فندی) دادند، در ۲۵ سال بعدی تکامل یافت و به کیفی برای سال‌های طولانی آینده تبدیل شد.

طراحی منحصربه‌فرد این کیف «قصیده‌ای برای بانوی پاریسی» است. شکل این کیف الهام‌گرفته از شیوه‌ بی‌مانندی بود که زنان فرانسوی نان باگت را زیر بغل خود حمل می‌کردند و به گونه‌ای طراحی شد که به‌راحتی روی شانه‌ صاحبش بنشیند.

با وجود این، گرچه این کیفی خیره‌کننده بود و امروزه شکل، تک بند، لوگوی FF وارونه، و طرز بسته ‌شدن درش نمادین و افسانه‌ای است، این محصول در آن زمان بلافاصله در میان مردم محبوب نشد، تا وقتی که کیف کری را قاپ زدند.

کری بردشاو (با نقش آفرینی سارا جسیکا پارکر) آشفته، در قسمت ۱۷ فصل سوم سریال «Sex and The City» قربانی زورگیری می‌شود و دزد از او می‌خواهد که کیفش را به او بدهد.

کری قبل از اینکه کیفش را به دزد بدهد می‌گوید: «این باگت [bag-ette] است». در این لحظه بود که کیف فروتن فندی به چیزی بیش از کیف تبدیل شد؛ باگت فندی به نمادی از فرهنگ عامه، چیزی فراتر از قلمرو لوازم جانبی و تزییناتی ساده تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به قول خود ونتورینی فندی، این کیف «شخصیت و هویت خاص خودش را دارد؛ کیف کوچک سکسی است!» و حالا دیگر همه این را می‌دانستند.

سریال «Sex and the City» در کل نقش زیادی در وارد کردن مد به جریان اصلی توجه مردم در دهه ۲۰۰۰ ایفا کرد. این سریال مردم عادی را به طرفداران مد تبدیل کرد، میل جدیدی را برای همگام شدن با محبوب‌ترین ترندهای تجملی و نیز این تصور را به وجود آورد که شما نیز می‌توانید مانند کری زندگی کنید.

در حالی که آن سریال مردم را با طیف وسیعی از اقلام مد از طراحان معروف، مثلا مانولو بلاهنیک معروف، آشنا کرد، شاید بتوان گفت که هیچ قطعه منحصربه‌فردی که در این سریال به نمایش گذاشته شد به اندازه کیف باگت تحسین نشد.

از طریق همان یک قسمت، کسانی که بیرون از حلقه داخلی مد و بی‌اعتنا به مد بودند با باگت فندی آشنا شدند و این ممکن نبود در زمان بهتری رخ دهد.

با توجه به هیاهوی زیاد پیرامون این کیف، بدل‌های نامرغوب و تقلبی جدید به‌سرعت در خرده‌فروشی‌ها ظاهر شد. به همین دلیل، در نهایت، اقبال به این قطعه کاهش یافت و فندی در واقع حتی برای مدت کوتاهی تولید طیف گسترده‌ای از باگت‌هایش را که زمانی بسیار گران‌قیمت بودند متوقف کرد.

سال‌ها گذشت و سپس در سال ۲۰۱۹ باگت بار دیگر و بهتر از همیشه به صحنه بازگشت.

محبوبیت فزاینده اقلام عتیقه و قدیمی باعث شد قطعاتی مانند کیف بولینگ، کیف زینی، و البته کیف باگت بار دیگر به مرکز توجه مد جمعی بازگردند.

کیف باگت فندی بازگشت پیروزمندانه خود را جشن گرفته بود، اما یک چیز کم بود: بازگشتی باکلاس در «Sex and the City»!

اندکی پس از عرضه مجدد کیف باگت فندی، در سال ۲۰۲۲ دنباله‌ای برای سریال محبوب «Sex and the City» با نام «And Just Like That» ساخته شد و همراه با بازگشت کری، ستاره واقعی نمایش نیز به صحنه بازگشت: باگت!

در اپیزود نهم این سریال با نام «No Strings Attached»، کری طرح جدید و درخشان سرخابی‌رنگ کیف باگت فندی مشهورش را به نمایش می‌گذارد. این کیف بخشی از تولید مدل محدود در همکاری بین سارا جسیکا پارکر و فندی بود که بینندگان بعدا می‌توانستند آن را به‌صورت آنلاین خریداری کنند.

یک کیف نمادین باید چهره‌های نمادین را با کارزارهای تبلیغاتی خود همراه کند. با نزدیک شدن به بیست و پنجمین سالگرد تولید این کیف، مشخص شد که لیندا اوانجلیستا، سوپر مدل دهه ۹۰، برای تبلیغ باگت فندی وارد خواهد شد.

این نمایش با هیجانی فوق‌العاده برگزار شد و موفقیتی تمام‌عیار بود. در حضور مهمانانی چون کیم کارداشیان، کیت ماس، و البته سارا جسیکا پارکر، مجموعه‌ای کاملا جدید و متنوع از باگت‌ها به نمایش در آمد و مدل‌های شاخصی مانند لیلا ماس، بلا حدید، جردن دنیلز، پریش لی، و لیندا اوانجلیستا در این نمایش تاریخی رژه رفتند.

این مطلب خلاصه‌ای از مقاله‌ای در هارپر بازار است.

بیشتر از مُد و زیبایی