ادعای تازه بنیاد برکت: از کشورهای اسلامی «محرومیت‌زدایی» می‌کنیم

ستاد اجرایی فرمان امام با انحصار فعالیت‌های اقتصادی، بخش زیادی از سرمایه‌های ملی را مصادره کرده است

بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد زیر مجموعه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که در دوران همه‌گیری با وعده تولید واکسن کرونا، مرگ‌ومیر صدها شهروند ایرانی را رقم زد، اینک می‌گوید در‌صدد است از کشورهای اسلامی «محرومیت‌زدایی» کند.

این ادعا را محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت، اعلام کرد و از امضای تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای اسلامی در زمینه «محرومیت‌زدایی و اشتغال» خبر داد.

مدیر عامل بنیاد برکت بدون اشاره به جزئیات این تفاهم‌نامه، مدعی شد بنیاد برکت «به‌‌دنبال کاهش فقر» در تمام کشورهای اسلامی است و این اقدام را با «اشتراک‌گذاری تجارب» انجام می‌دهد.

محمد ترکمانه با تاکید بر فعالیت‌های اقتصادی وسیع بنیاد برکت، به خبرگزاری ایلنا گفت که این مجموعه هزار تسهیل‌گر اقتصادی در کشور دارد و در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است و همچنین بیش از ۳۰۰ هزار طرح اقتصادی در دست اجرا دارد.

مدیرعامل بنیاد برکت در ادامه افزود: «میزان سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی در فعالیت‌های اقتصادی منجر به محرومیت‌زدایی، پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.»

او همچنین مدعی شد نهاد زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی، «فعالیت‌های موثری» در زمینه «محرومیت‌زدایی» در ۱۶ هزار روستا انجام داده و برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

بنیاد برکت تنها یکی از سازمان‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است که زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود. این مجموعه با انحصار فعالیت‌های کلان اقتصادی در سال‌های پس از انقلاب ثروت زیادی به دست آورد.

به‌رغم اینکه مدیران ستاد اجرایی فرمان امام به‌تناوب ادعاهای مشارکت در برنامه‌های فقرزدایی را مطرح می‌کنند، اسناد و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سرمایه‌های ملی ایران در انحصار نهادهای زیرنظر رهبری قرار می‌گیرند و چنین اقدام‌هایی به گسترش فقر در جامعه منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیاد برکت که اکنون مدعی محرومیت‌زدایی در کشورهای اسلامی است، سال ۱۳۹۹ هنگامی‌که کشورهای مختلف جهان برای خرید واکسن‌های معتبر کرونا و نجات شهروندانشان تلاش می‌کردند، با ادعای تولید واکسن، منع واردات واکسن‌های معتبر به ایران را تسهیل کرد.

به‌عبارت دیگر، علی خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی زنده، واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران را ممنوع کرد تا راه را برای تجارت کرونا در نهاد زیرمجموعه‌اش باز کند.

نهاد زیرمجموعه خامنه‌ای که ادعا کرده بود ایران به «قطب تولید واکسن» در جهان تبدیل می‌شود، در موعد مقرر نتوانست واکسن کرونا را تولید کند و از سازمان بهداشت جهانی مجوز بگیرد، اما بنیاد برکت از محل بودجه عمومی اعتبار قابل‌توجهی به جیب زد و به ثروت‌ خامنه‌ای در ستاد اجرایی افزود. در نهایت نیز محمد مخبر، رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام، مزد خوش‌خدمتی‌اش را گرفت و معاون اول ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم شد.

بررسی‌ آمار مرگ‌ومیر کرونا نشان می‌دهد از زمستان ۱۳۹۹ که وعده تولید واکسن در بنیاد برکت آغاز شد تا شهریورماه ۱۴۰۰ که واردات واکسن به ایران کمی سرعت گرفت، نزدیک به ۷۰ هزار تن در اثر ابتلا به بیماری کرونا و در دسترس نبودن واکسن جان خود را از دست دادند.

اینک مدیرعامل بنیاد برکت در حالی از «محرومیت‌زدایی» در کشورهای اسلامی سخن می‌گوید که طبق اعلام بانک جهانی، ایران پنجمین کشور جهان از نظر تورم بالای مواد غذایی است و بیش از ۳۰ درصد جمعیت ایران براساس معیارهای بسیار حداقلی، فقیر محسوب می‌شوند.

همچنین درحالی‌که دستمزد حداقل‌بگیران و کارگران در ایران از هشت میلیون تومان در ماه فراتر نمی‌رود، نرخ سبد معیشت خانوار به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. پیش‌تر، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی اعتراف کرده بود جمعیت فقیر ایران طی یک دهه ۳۰ درصد بیشتر شده‌اند. ناظران بارها تاکید کرده‌اند انحصار فعالیت‌های اقتصادی در نهادهای حاکمیتی و رانت و فساد گسترده از دلایل افزایش فقر در ایران است.

ستاد اجرایی فرمان امام در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، با مصادره اموال و دارایی‌های شهروندان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، نیز پول کلانی به جیب زد و در حال حاضر ده‌ها شرکت و سازمان زیرمجموعه دارد.

خبرگزاری رویترز با استناد به مدارک و شواهد رسمی در سال ۲۰۱۳، ارزش دارایی‌های تحت کنترل ستاد اجرایی فرمان امام را بالغ‌ بر ۹۵ میلیارد دلار برآورد کرده بود. این ثروت در سال‌های اخیر در‌پی افزایش فعالیت‌های این نهاد حاکمیتی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.