تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل حمایت از سوریه و روسیه

شش فرد وابسته به جمهوری اسلامی به دلیل همکاری با برنامه پهپادی تهران از سفر به اتحادیه اروپا منع شده‌اند و اموال و دارایی‌های آن‌ها توقیف می‌شود

شورای اتحادیه اروپا به‌دلیل حمایت نظامی جمهوری اسلامی از سوریه و همین‌طور روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌های تازه‌ای علیه تهران وضع کرد.

شورای اتحادیه اروپا شش فرد وابسته به جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است. این افراد که با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی همکاری داشته‌اند، از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شده‌اند و اموال و دارایی‌های آنان در این کشورها توقیف می‌شود.

هدف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا صادرات قطعات استفاده‌شده در ساخت و تولید پهپادها از کشورهای عضو این اتحادیه به ایران است.

محدودیت‌های تازه اتحادیه اروپا بخش تکمیلی از سه بسته تحریمی است که به برنامه پهپادی ایران ربط دارد و افراد و نهادهای مرتبط با آن را هدف قرار می‌دهد. آخرین رشته از این تحریم‌ها به فوریه ۲۰۲۳ بازمی‌گردد.

براساس تصمیم امروز شورای اتحادیه اروپا، افرادی که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند از هرگونه معامله و مبادله پولی با شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا منع شده‌اند.

شورای اتحادیه اروپا دسامبر سال گذشته میلادی با ابراز نگرانی از تولید پهپادهایی که قطعات اصلی آن از دیگر کشورها تامین ‌شده است، عزم خود را جزم کرد تا دست جمهوری اسلامی را از تامین‌کنندگان بین‌المللی این قطعات کوتاه کند.

با شروع تحریم‌های غرب علیه برنامه پهپادی ایران، آن‌طور که چندی پیش وال‌استریت ژورنال نوشت، تهران رویکرد خود را در تامین قطعات پهپادهای تولید داخل تغییر داد و به تولید نسخه‌های کپی‌برداری شده این قطعات روی آورد. این چرخش در عمل از بازدارندگی تحریم‌های غرب علیه برنامه پهپادی ایران کاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و متحدانش در ناتو که در جنگ اوکراین به حمایت نظامی تمام‌عیار از کی‌یف ادامه می‌دهند، تاب تحمل حضور مداوم پهپادهای جمهوری اسلامی در آسمان اوکراین را ندارند و تلاش می‌کنند به هر طریقی مانع کمک نظامی ایران به روسیه شوند.

یک روز پیش از وضع تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران، برخی رسانه‌ها از کشف قطعات ساخت ایرلند در پهپادهای ایرانی که در حمله به اوکراین استفاده شده است خبر دادند. مقام‌های کی‌یف به این موضوع انتقاد کردند و در‌پی آن لئو وردکار، نخست‌وزیر ایرلند، اعلام کرد که موضوع در حال بررسی است.

هم‌زمان، رسانه‌های ایرلند با اشاره به وجود قطعات تقلبی با نشان تیلوتسون و با استناد به تحقیقات سال ۲۰۲۲، نوشتند در قطعات یک پهپاد جاسوسی روسی که نیروهای اوکراینی سرنگون کردند، نشان تجاری تقلبی تیلوتسون حک شده بود.

دو هفته پیش نیز رابرت وود، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با انتقاد از تهران و مسکو گفت که حکومت‌های ایران و روسیه با مشارکت در نقل‌وانتقال پهپادهای نظامی ایران به روسیه، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده‌اند.

بیشتر از جهان