وال استریت ژورنال: تحریم پهپادی ایران باتوجه به تولید داخلی دشوارتر شده است

تهران در زمینه پهپادهایی که به روسیه می‌فرستد بیشتر به شرکت‌های داخلی متکی شده است

ین گزارش برای نخستین بار از قطعات یک شرکت داخلی در پهپاد سرنگون شده در اوکراین به نام سرمد الکترونیک سپاهان خبر می‌دهد-مشرق

برآورد یک موسسه تحقیقاتی بریتانیایی حاکی از آن است که ایران هم‌اکنون قطعات پهپادهایی که روسیه در جنگ اوکراین استفاده می‌کند را از قطعه‌های خارجی شبیه‌سازی می‌کند تا تحریم‌ها را دور بزند.

به گزارش تیم موسسه تحقیقات تسلیحاتی مناقشات در لندن که پهپادهای استفاده شده در جنگ اوکراین را بررسی کرده است، به نظر می‌رسد که یک شرکت ایرانی نحوه کپی‌برداری از قطعات پهپادهای انتحاری تولید‌کنندگان ژاپنی را فراگرفته است.

به گزارش وال استریت ژورنال، ایران اغلب قطعات پهپادها را از شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و ژاپنی تامین می‌کند. اما تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که ایران اکنون تولید نسخه کپی‌برداری شده قطعات این پهپادها در داخل کشور را آموخته است و به این ترتیب اعمال تحریم‌ها علیه صنعت پهپادی دشوارتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش برای نخستین بار از قطعات یک شرکت داخلی در پهپاد سرنگون شده در اوکراین به نام سرمد الکترونیک سپاهان خبر می‌دهد.

این موسسه تحقیقاتی می‌گوید که باتوجه به تحریم‌های بین‌اللملی ایران سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند به تولید داخلی تکیه کند.

آمریکا و متحدانش می‌گوید، تهران صدها پهپاد انتحاری در اختیار روسیه قرار داده است تا از آنها در جنگ با اوکراین و خسارت زدن به زیرساخت‌ها در این کشور استفاده کند.

مقامات تهران می‌گوید با هدف کمک به روسیه در جنگ به اوکراین به مسکو پهپاد نداده است اما تایید کرده که پیش از آغاز جنگ به روسیه پهپاد ارسال کرده است.

گزارش دیگری نیز حاکی از آن است که روسیه، تسلیحات غنیمت گرفته شده از اوکراین را برای مهندسی معکوس به ایران می‌فرستد و در مقابل آن پهپاد دریافت می‌کند.

امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، گزارش موسسه تحقیقاتی بریتانیایی را رد کرده و آن را غیر معتبر می‌داند.

اما اوکراین می‌گوید که روسیه در یک سال اخیر از بیش از هزار پهپاد ایرانی استفاده کرده است. مقامات اوکراین می‌گویند در برخی روزها در ماه مه، روسیه از بیش از ۱۰۰ پهپاد برای حمله به اوکراین استفاده کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا و متحدانش به دنبال راهی برای محدود کردن توانایی ایران برای ساخت پهپادند. اما این تلاش‌ها تا کنون تاثیر محدودی داشته است. برای مقال قطعاتی مانند تراشه‌های کوچک، لنز دوربین، موتور و سیستم جی‌پی‌اس در بازار موجود است و این کار را برای پیگیری آمریکا و متحدانش دشوارتر می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرمد الکترونیک که در وبسایت خود می‌گوید توانایی مهندسی معکوس قطعات را دارد، برخی قطعات پهپادها را شبیه‌سازی کرده است.

این شرکت در اواسط دهه ۹۰ میلادی بنیانگذاری شده است. جان کیوز، محقق پروژه ویسکانسین در کنترل تسلیحات هسته‌ای می‌گوید در ظاهر بنیانگذاران این شرکت ارتباطی به سپاه و جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ندارد.

به گفته کیوز، این زمینه جذابی است که شرکت‌های کوچکتر و خصوصی می‌خواهند در آن فعالیت کنند.

در بخش دیگری از این گزارش به شرکت ژاپنی تونه‌گاوا اشاره شده است که در سال ۲۰۲۱ به صادرات غیرقانونی ۱۵۰ سروموتور، موتور کوچک با قابلیت کاربرد در پهپاد به چین متهم شده بود. امارات متحده عربی نیز سه سال قبل از آن در سال ۲۰۱۸ همین قطعات را در راه انتقال به حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی توقیف کرده بود.

اکنون گزارش‌ها می‌گویند سروموتوری که در یک مهاجر ۶ توقیف شده در اوکراین به دست آمده است، نسخه ایرانی قطعه تونه‌گاوا بوده است.

گزارش‌های مشابهی نیز درباره پهپاد شاهد ۱۳۱مطرح شده است.

در سال ۲۰۱۹ نیز بازرسان سازمان ملل قطعاتی مشابه شرکت ژاپنی را در پهپادهای استفاده شده در حمله به شرکت نفتی آرامکو در عربستان سعودی یافتند.

این گزارش در پایان می‌گوید که نسخه‌برداری از قطعاتی که شرکت‌های ایرانی می‌سازند بسیار ساده است و ایران همچنان برای قطعات پیشرفته‌تر و مدرن‌‌تر الکترونیکی به شرکت‌های آمریکایی، آسیایی و اروپایی نیاز دارد.

بیشتر از جهان