هزاران هکتار از جنگل‌های یونان در آتش سوخت

کشورهای اروپایی خود را برای رویارویی با موج دیگری از گرما آماده می‌کنند

تلاش آتش‌نشانان یونانی و بین‌الملل برای مهار شعله‌های آتش ادامه دارد-AFP

شعله‌های آتشی که از روز دوشنبه به جان جنگل‌های یونان در غرب آتن، پایتخت این کشور، افتاده است، روز پنجشنبه کمی آرام گرفته، اما از گرمای هوا نه‌تنها کاسته نشده، بلکه افزایش هم یافته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رصدخانه اروپایی کوپرنیک، نوشت که آتش‌ در روزهای گذشته بیش از ۳۴۰۰ هکتار از جنگل‌های جنوب شرقی یونان را در دست‌کم ۲۰۰ نقطه طعمه خود کرد.

تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان از زمین و هوا توانست تنها اندکی از شعله‌های آن را مهار کند.

آتش در برخی مناطق به ساختمان‌های مسکونی واقع در مناطق جنگلی سرایت کرده و ده‌ها خانه را ویران کرده است. با نزدیک شدن شعله‌های آتش به مناطق مسکونی، صدها نفر محل زندگی خود را ترک کردند.

هواپیما‌های آتش‌نشان از ایتالیا و فرانسه، روز چهارشنبه، با پرواز بر فراز شعله‌های آتش، به تلاش خود برای فرونشاندن آن ادامه دادند. آتش‌نشانانی از لهستان، رومانی و اسلواکی نیز روز پنجشنبه به دیگر امدادرسانان در اطراف آتن پیوستند. اسرائیل نیز قرار است دو فروند هواپیمای آتش‌نشانی به یونان اعزام کند.

بنا به پیش‌بینی‌ها، دمای هوا در روزهای آینده در یونان بالاتر نیز خواهد رفت. کارشناسان هواشناسی هشدار داده‌اند که در مناطق جنوبی کشور دما تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت.

مقام‌های آتش‌نشانی یونان با هشدار درباره شرایط جوی روز آینده، آن را چالشی جدی برای مهار آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های این کشور می‌دانند.

به گزارش رویترز، وزارت فرهنگ یونان در بیانیه‌‌ای اعلام کرده است که تمام مکان‌های باستانی، ازجمله آکروپولیس تا دست‌کم سه روز دیگر بین ساعت‌های اوج گرما (۱۲ ظهر تا ۱۷:۳۰ دقیقه) درهای خود را به روی گردشگران می‌بندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان که ماه گذشته بار دیگر به قدرت رسید، با هشدار درباره موج گرمای دیگری که پیش رو است، از شهروندان کشورش خواست تا احتیاط‌های لازم را بکار گیرند. او افزود: «برای رویارویی با موج تازه گرما به هشیاری تمام‌عیار نیاز داریم».

اگرچه آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های یونان رایج است، اما تابستان‌های گرم‌، خشک‌ و بادخیز، مدیترانه را به یکی از کانون مهم آتش‌سوزی در سال‌های اخیر تبدیل کرده است.

در آن‌سوی اقیانوس اطلس، شعله‌های آتش در جنگل‌های کانادا نیز کماکان زبانه می‌کشد. به گزارش آسوشیتدپرس، تنها در این هفته نزدیک به ۱۱۰ کیلومترمربع از جنگل‌های این کشور در آتش سوخت. حدود ۹۰۰ آتش‌سوزی در این جنگل‌ها گزارش شده است که نیروهای آتش‌نشان توانسته‌اند تنها یک‌پنجم آن را مهار کنند.

دیگر کشورهای اروپایی نیز کماکان با موج گرما دست به گریبان‌اند و این روند در روزهای آینده ادامه دارد. مقام‌های این کشورها به شهروندان خود توصیه کرده‌اند تا حد امکان از بیرون رفتن در ساعات اوج گرما بپرهیزند.

بیشتر از جهان