پیام تبریک پنهانی جو بایدن به مناسبت ۷۵ سالگی اسرائیل

هرتزوگ سیاستمدار چپ میانه و رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات ۲۰۱۵ اسرائیل بود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل‌ــ AFP

تولد ۷۵ سالگی اسرائیل از راه رسید. این معمولا فرصتی است تا رهبران اسرائیل و ایالات متحده در واشنگتن دیداری تازه کنند و صمیمیتشان را نشان دهند اما با نخست‌وزیر شدن بنیامین نتانیاهو، ایالات متحده آمریکا نقطه عطفی را رقم زد و مردی را که زمام امور اسرائیل به دست او است، به آمریکا دعوت نکرد.

بنا به گزارش تایم، دولت بایدن و کنگره ایالات متحده این بار از اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، دعوت کردند تا در مراسم بزرگداشت تاسیس اسرائیل (در سال ۱۹۴۸) شرکت کند. این اتفاق نادری است؛ چون رئیس دولت اسرائیل که نقشی عمدتا تشریفاتی دارد، به جای نتانیاهو که هدایت دولت را عهده‌دار است، نماینده ملت اسرائیل محسوب شده است.

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این دوشنبه برای اولین بار پس از روی کار آمدن مجدد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با او تماس گرفت، روابط همچنان سرد است. بایدن ائتلاف کنونی حاکم را «یکی از افراطی‌ترین‌ها در تاریخ» توصیف کرده است.

به گفته منابع، احتمال دارد این دو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با هم دیدار کنند. یک مقام ارشد دولت به تایم گفت: «هر عبارت و کلمه‌ای که بین این دو رهبر ردوبدل شود، به‌دقت بررسی خواهد شد. آنچه در مکالمات گنجانده نشود، اغلب مهم‌تر از آن چیزی است که گنجانده می‌شود.»

چرخش به راست‌ ناگهانی اسرائیل نه‌تنها سیاست و جامعه این کشور را با بحران مواجه کرد، بلکه روابط آمریکا و اسرائیل را هم دستخوش تغییر کرد. رای‌دهندگان و سیاستمداران دموکرات به طور فزاینده‌ای از اسرائیل خشمگین‌ می‌شوند و با آرمان‌های فلسطین همدلی بیشتری نشان می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد هرتزوگ می‌تواند سخنگوی بهتری برای اسرائیل در واشنگتن بایدن باشد. هرتزوگ سیاستمدار چپ میانه و رقیب اصلی نتانیاهو در انتخابات ۲۰۱۵ اسرائیل بود. او در مناقشه اسرائیل و فلسطین از راه‌حل دو کشور حمایت می‌کند و به عنوان رئیس‌جمهوری، بخشی از ائتلاف حاکم نیست. او روز سه‌شنبه در کاخ سفید با بایدن دیدار کرد و در جلسه مشترک کنگره در روز چهارشنبه سخنرانی کرد.

سفر هرتزوگ در اصل به منظور انکار نتانیاهو نیست. یک منبع نزدیک به هرتزوگ به تایم می‌گوید: «زمانی که رئيس‌جمهوری اسرائیل در اکتبر به کاخ کنگره آمریکا (کپیتال هیل) رفت، نانسی پلوسی، رئیس مجلس، از او دعوت کرد برای برگزاری جشن ۷۵ سالگی تاسیس اسرائیل به واشنگتن بازگردد. با وجود این، دعوت از هرتزوگ به مناسبت ۷۵ سالگی اسرائیل نمایانگر تغییر نگرش کنگره آمریکا به کشور اسرائیل است.

این در حالی است که اوضاع در اسرائیل ناپایدارتر شده است. دو هفته پیش، نتانیاهو به نیروهای دفاعی اسرائیل اجازه داد بزرگ‌ترین حرکت نظامی خود در بیش از ۱۰ سال گذشته را در کرانه باختری انجام دهند و به اردوگاه آوارگان جنین حمله کنند. در این عملیات ۱۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. تا چند سال پیش، چنین تهاجمی که به گفته ارتش اسرائیل یک عملیات ضدتروریستی بود، قابل تصور نبود.

نتانیاهو کشور اسرائیل را در وضعیت تک‌دولتی قرار داده و احتمال تشکیل یک کشور فلسطینی را به حداقل رسانده و به این ترتیب ملت اسرائیل را عمیق‌تر در یک بحران وجودی فرو برده است.

اما همان‌طور که رهبران اسرائیلی پیش از نتانیاهو اذعان داشتند، این کشور نمی‌تواند بدون متحمل شدن عواقب عمیق اخلاقی و سیاسی، برای همیشه بر میلیون‌ها فلسطینی در کرانه باختری حکومت کند.

بدون یک راه‌حل مشترک دوطرفه برای دو دولت، اسرائیل یا باید به همه فلسطینی‌ها حق رای دهد از موقعیتش به عنوان یک کشور کاملا یهودی دست بکشد، یا به آن‌ها امتیازی ندهد و موقعیتش به عنوان یک دموکراسی را از دست بدهد.

بیشتر از جهان