معتبرترین گذرنامه جهان در سال ۲۰۲۳ متعلق به کدام کشور است؟

ایران همچنان در قعر جدول است و بین ۱۰۳ کشور، همراه سودان و اریتره در جایگاه ۹۲ قرار دارد

ژاپن در پنج سال گذشته در جایگاه نخست ایستاده بود، اما امسال به رده سوم سقوط کرد و جای خود را به سنگاپور داد‌ـ Canva

موسسه هنلی تازه‌ترین رده‌بندی اعتبار گذرنامه کشورهای جهان را منتشر کرد. در حالی که صدرنشین‌های جدول تغییر کرده‌اند، ایران همچنان در قعر جدول است و بین ۱۰۳ کشور، همراه سودان و اریتره در جایگاه ۹۲ قرار دارد و ایرانی‌ها فقط برای سفر به ۴۴ مقصد لازم نیست روادید دریافت کنند.

اما در همسایگی ایران، در آن سوی خلیج فارس، گذرنامه شهروندان امارات متحده عربی در رتبه ۱۲ جهان ایستاده است و آن‌ها می‌توانند بدون دریافت روادید به ۱۷۹ مقصد سفر کنند. این کشور بیشترین افزایش امتیاز را در یک دهه گذشته داشته است و به گفته کریستین کیلین، مدیر موسسه هنلی اند پارتنرز، از سال ۲۰۱۳ به این سو،  ۱۰۷ مقصد را به فهرست مکان‌هایی که نیاز به دریافت روادید ندارند افزوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، ژاپن در پنج سال گذشته در جایگاه نخست ایستاده بود، اما امسال به رده سوم سقوط کرد و جای خود را به سنگاپور داد که شهروندانش اکنون می‌توانند بدون دریافت ویزا، به ۱۹۳ مقصد جهان سفر کنند.

اروپایی‌ها هم با یک پله بهبود به جایگاه دوم بازگشته‌اند. در فهرست امسال موسسه هنلی، آلمان، ایتالیا و اسپانیا با امکان سفر بدون روادید به ۱۹۰ مقصد در رده دوم قرار دارند، و گذرنامه شهروندان ژاپن، کره جنوبی، اتریش، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ و سوئد با امکان دسترسی بدون ویزا به ۱۸۹ نقطه از جهان در جایگاه سوم قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا و آمریکا که در سال ۲۰۱۴ به‌طور مشترک در جایگاه نخست جهان ایستاده بودند، اکنون به‌ترتیب در رده چهارم و هشتم قرار دارند.

شکاف میان صدرنشین‌ها و قعرنشین‌های جدول بیش از همیشه است. شهروندان افغانستان اکنون فقط می‌توانند به ۲۷ مقصد جهان بدون ویزا سفر کنند و گذرنامه افغانستان یک پله پایین‌تر از عراق و دو پله پایین‌تر از سوریه در قعر فهرست است.

موسسه آرتون کپیتال هم رده‌بندی معتبرترین گذرنامه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است. در ارزیابی این موسسه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد و شش قلمرو تایوان، ماکائو، هنگ‌کنگ، کوزوو، سرزمین‌های فلسطینی و واتیکان لحاظ شده‌اند.

در رده‌بندی موسسه آرتون، امارات متحده عربی در جایگاه نخست ایستاده است. در جایگاه دوم کشورهای آلمان، سوئد، فنلاند، لوکزامبورگ، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، اتریش، سوييس و کره جنوبی قرار دارند و جایگاه سوم متعلق است به بریتانیا، دانمارک، بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، ایرلند و نیوزیلند. ایالات متحده آمریکا و ژاپن هم به‌طور مشترک در رده سوم ایستاده‌اند.

در ادامه فهرست معتبرترین و کم‌اعتبارترین گذرنامه‌ها در سال ۲۰۲۳ می‌آید.

بهترین گذرنامه‌های سال ۲۰۲۳:

۱. سنگاپور (۱۹۲ مقصد)

۲. آلمان، ایتالیا، اسپانیا (۱۹۰ مقصد)

۳.  اتریش، فنلاند، فرانسه، ژاپن، لوکزامبورگ، کره جنوبی، سوئد (۱۸۹ مقصد)

۴. دانمارک، ایرلند، هلند، بریتانیا (۱۸۸ مقصد)

۵. بلژیک، جمهوری چک، مالت، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، سوییس (۱۸۷ مقصد)

۶. استرالیا، مجارستان، لهستان (۱۸۶ مقصد)

۷. کانادا، یونان (۱۸۵ مقصد)

۸. لیتوانی، آمریکا (۱۸۴ مقصد)

۹. لتونی، اسلواکی، اسلوونی (۱۸۳ مقصد)

۱۰. استونی، ایسلند (۱۸۲ مقصد)

بدترین گذرنامه‌های سال ۲۰۲۳:

۱۰۱. سوریه (۳۰ مقصد)

۱۰۲. عراق (۲۹ مقصد)

۱۰۳. افغانستان (۲۷ مقصد)

بیشتر از جهان