قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۲ کدام‌اند؟

دارندگان گذرنامه ژاپن و سنگاپور می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲مقصد سفر کنند

آمریکا و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴ به‌طور مشترک رتبه اول را داشتند، اکنون در جایگاه ششم ایستاده‌اند‌ـ Pexels

دارندگان گذرنامه ژاپن و سنگاپور می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲مقصد سفر کنند. شاخص گذرنامه هنلی بر اساس داده‌های محرمانه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی‌(IATA)، قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را مشخص کرده است.

وبگاه هنلی، که کار خود را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد، چند بار در سال، گذرنامه‌های ۱۹۹ کشور را برای سفر به ۲۷۷ کشور و سرزمین دیگر در جهان، ارزش‌گذاری می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، شاخص‌های این وبگاه حاکی از آن است که گذرنامه‌های ژاپن و سنگاپور در صدر فهرست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند. دارندگان این گذرنامه‌ها می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد سفر کنند. پس از ژاپن و سنگاپور، کره جنوبی و آلمان در رتبه دوم (با امتیاز ۱۹۰) قرارگرفته‌اند. فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا نیز (با امتیاز ۱۸۹) در رتبه سوم جا دارند. مشاهده داده‌های موجود نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا در صدر فهرست قوی‌ترین گذرنامه‌ها قرار دارند و فرانسه، هلند و سوئد با یک پله صعود، به اتریش و دانمارک در رده چهارم (با امتیاز ۱۸۸) پیوسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرلند و پرتغال نیز با امتیاز ۱۸۷ در رده پنجم قرارگرفته‌اند. جایگاه آمریکا و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴ به‌طور مشترک رتبه اول را داشتند، اندکی تغییر کرده است و در کنار چهار کشور سوییس، نروژ، بلژیک و نیوزیلند به رتبه ششم رسیده‌اند.

استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان و مالت در رتبه‌ هفتم و کشورهای اروپای شرقی در سایر جایگاه‌های ۱۰ کشور برتر ایستاده‌اند. مجارستان و لهستان به رتبه هشتم صعود کرده‌اند، لیتوانی و اسلواکی به رتبه نهم ارتقا یافته‌اند و استونی، لتونی و اسلوونی در جایگاه دهم قرار دارند.

شاخص تبعیض در زمینه ویزا و گذرنامه یکی از چندین شاخصی است که شرکت‌های مالی برای رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهان ایجاد کرده‌اند. این شاخص ۱۹۹ گذرنامه را بر اساس تعداد مقصدهایی که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون دریافت ویزای از قبل، به آن‌ها سفر کنند، رتبه‌بندی می‌کند. چنین فهرستی در طول سال و هر زمان که تغییراتی در سیاست ویزای کشورها اعمال می‌شود، به‌روزرسانی می‌شود.

این آمار در شرایطی گزارش شده است که کریستین اچ. کایلین، رئیس شرکت هنلی و خالق شاخص گذرنامه، معتقد است باز کردن مسیرهای مهاجرت پس از همه‌گیری کرونا بسیار مهم است. او تاکید کرد: «گذرنامه و ویزا یکی از مهم‌ترین ابزارهای موثر بر نابرابری اجتماعی‌ در سراسر جهان است.» کایلین همچنین معتقد است که «مرزهایی که ما در آن متولد می‌شویم و اسنادی که به ما تعلق می‌گیرد، تبعیضی مانند تبعیض ناشی از رنگ پوست ایجاد می‌کنند. از این‌رو، کشورهای ثروتمندتر باید برای کمک به تعادل منابع انسانی و مادی در سراسر جهان کمک کنند.»

بدترین گذرنامه‌ها کدام‌اند؟

در کنار فهرست قدرتمندترین گذرنامه‌ها، بدترین پاسپورت‌ها نیز شناسایی‌ شده‌اند که دارندگان آن‌ها می‌توانند به کمتر از ۴۰ کشور سفر کنند. این کشورها به ترتیب عبارت‌اند از کره شمالی که در جایگاه ۱۰۴ قرار گرفته است با امکان سفر به ۳۹ مقصد‌، سرزمین‌های نپال و فلسطین در جایگاه ۱۰۵ با امکان سفر به ۳۷ مقصد، سومالی با امکان سفر به ۳۴ کشور، یمن با امکان سفر به ۳۳ کشور، پاکستان با امکان سفر به ۳۱ کشور، سوریه با امکان سفر به ۲۹ کشور، عراق  با امکان سفر به ۲۸ کشور و افغانستان با امکان سفر به ۲۶ کشور.

سایر شاخص‌های معتبر درباره گذرنامه شاخص پاسپورت آرتون کاپیتال است که گذرنامه‌های ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد و شش منطقه دیگر (تایوان، ماکائو، هنگ‌کنگ، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان) را در نظر می‌گیرد. سرزمین‌های ضمیمه‌شده به سایر کشورها از این موارد مستثنی است. بر اساس این شاخص، در سال ۲۰۲۲، امارات متحده عربی با امتیاز ۱۶۰ در رتبه اول قرار گرفته است. بر اساس این رتبه‌بندی، ایران با امکان سفر بدون ویزا به تنها ۳۶ کشور در جایگاه هفتاد‌و‌هشتم قرار گرفته است. پس از ایران، کشورهای یمن و پاکستان (۳۵ کشور)، سومالی (۳۴ کشور)، سوریه (۳۲ کشور)، عراق (۳۱ کشور) و افغانستان (۳۰ کشور) قرار دارند.

 

بیشتر از جهان