ژاپن در جهان پساکرونا قوی‌ترین گذرنامه را دارد

صاحبان گذرنامه ژاپنی می‌توانند به تعداد بی‌سابقه ۱۹۳ مقصد در سراسر جهان بدون نیاز به ویزا سفر کنند

گذرنامه سنگاپور پس از ژاپن، در جایگاه دوم ایستاده است - Social Media

آخرین رده‌بندی‌ها نشان داد که ژاپن قوی‌ترین گذرنامه دنیا را دارد.

از آنجا که توزیع واکسن‌ احتمال از سرگیری مسافرت بین‌المللی را تقویت می‌کند، شاخص گذرنامه هنلی به طور ویژه مسافرت در دنیای پس از بیماری ‌همه‌گیر جاری را بررسی کرده است و تعداد مقاصدی را که هر یک از گذرنامه‌داران کشورهای مختلف می‌توانند بدون ویزا به آن سفر کنند، با هم مقایسه کرده است.

«بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های موقتی و همواره متغیر مسافرت به خاطر کووید-۱۹»، ژاپن بهترین گذرنامه را دارد و صاحبان این گذرنامه می‌توانند به تعداد بی‌سابقه ۱۹۳ مقصد در سراسر جهان بدون نیاز به ویزا (یا با امکان دریافت ویزا به محض ورود) سفر کنند.

سنگاپور در جایگاه دوم ایستاده است و امتیاز مقاصد بدون ویزا یا ویزا به محض ورود این کشور ۱۹۲ مورد است. آلمان و کره جنوبی هم  مشترکا در جایگاه سوم قرار گرفتند و امتیاز هر یک از آنها ۱۹۱ است.

بریتانیا و ایالات متحده که هر دو پس از آن که در سال ۲۰۱۴ مشترکا در جایگاه اول ایستادند، به روند نزولی در جدول ادامه دادند و در حال حاضر به طور مشترک در جایگاه هفتم قرار دارند و امتیاز مقاصد بدون ویزا یا ویزا به محض ورود آنها ۱۸۷ مورد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرچه در دوره همه‌گیری جهانی سال گذشته تغییرات اندکی در این رده‌بندی رخ داده است، اما تغییرات آن در مقایسه با دهه گذشته چشم‌گیر است.

چین از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۲۲ رتبه صعود کرده و از جایگاه ۹۰ این فهرست با امتیاز ۴۰ به جایگاه ۶۵ با امتیاز ۷۷ رسیده است.

در همین حال امارات متحده عربی طی ۱۰ سال گذشته صعود چشمگیر ۵۰ رتبه‌ای داشته است و از جایگاه ۶۵ (با امتیاز ۶۷) به جایگاه ۱۵(با امتیاز ۱۷۴) رسیده است.

از زمان شروع به کار این شاخص در سال ۲۰۰۶ تاکنون، «شکاف آزادی مسافرتی» به بیشترین میزان خود رسیده است. بنا به آخرین نتایج، صاحبان گذرنامه ژاپنی در قیاس با گذرنامه‌داران افغانستان، اکنون می‌توانند به ۱۴۱ مقصد بیشتری بدون ویزا یا با ویزا به محض ورود سفر کنند، در حالی که افغان‌ها فقط قادر به دیدار از ۲۶ مقصد دنیا بدون نیاز به اخذ ویزا از قبل هستند.

شاخص گذرنامه هنلی مبتنی بر داده‌های اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی و نیز تحقیقات ادامه‌دار موسسه تحقیقاتی هنلی و شرکا است.

۱۰ گذرنامه برتر دنیا

۱. ژاپن (۱۹۳)

۲. سنگاپور (۱۹۲)

۳. کره جنوبی (۱۹۱) - آلمان (۱۹۱)

۴. ایتالیا (۱۹۰) - اسپانیا (۱۹۰) - لوکزامبورگ (۱۹۰)

۵. دانمارک (۱۸۹) - اتریش (۱۸۹)

۶. سوئد (۱۸۸) - فرانسه (۱۸۸) - پرتغال (۱۸۸) - هلند (۱۸۸) - ایرلند (۱۸۸)

۷. سوئيس (۱۸۷) - ایالات متحده (‍‍۱۸۷) - بریتانیا (۱۸۷) - بلژیک (۱۸۷) - نیوزیلند (۱۸۷) 

۸. نروژ (۱۸۶) - یونان (۱۸۶) - مالت (۱۸۶) - جمهوری چک (۱۸۶)

۹. کانادا (۱۸۵) - استرالیا (۱۸۵)

۱۰. اسلواکی (۱۸۳) - لیتوانی (۱۸۳) - مجارستان (۱۸۳) - لهستان (۱۸۳)

© The Independent

بیشتر از سفر