زنان قدرتمند دهه ۲۰۱۰؛ از نادیا مراد تا مارگارت اتوود

فهرست زنان برتر دهه از نگاه «ایندیپندنت»

نادیا مراد، زن ایزدی عراقی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح- FREDERICK FLORIN / AFP

این دهه میلادی در حالی به تاریخ می‌پیوندد که مملو از نقاط عطف برای زنان بوده است؛ نقاط عطفی چون خیزش موج چهارم فمینیسم، رشد جنبش «من هم»، بر کرسی نشستن دومین نخست وزیر زن در تاریخ بریتانیا، و نقش هدایتگر زنان در انواع کنش‌های اجتماعی، شامل مبارزه با فقر و تغییرات اقلیمی. 

اما آزار سیاستمداران زن در فضای آنلاین، ادامه اختلاف دستمزدها میان زنان و مردان و زنانی که به طرز نامتناسبی تحت تاثیر سیاست‌های ریاضت اقتصادی قرار می‌گیرند، این پرسش را برمی‌انگیزد که تغییرات صورت گرفته تا چه حد کارساز بوده‌اند؟

بی‌‌‌شک، یکی از بزرگ‌ترین نقاط عطف، در واپسین سال‌های این دهه رخ داد که سرآغازش مربوط بود به اتهام بدرفتاری جنسی علیه تهیه کننده هالیوود، هاروی واینستین، در سال ۲۰۱۷؛ رویدادی که بحث تجربیات زنان از آزار جنسی را در سراسر جهان دامن زد.     

 

واینستین اتهامات را انکار کرد، اما مطرح شدن این موضوع خط واسطی شد برای خیزش دوباره جنبش «من نیز» که نخست در سال ۲۰۰۶ از سوی «تارانا بورک» آغاز شده بود. این جنبش به هزاران زن انگیزه داد که خاطرات خود را از خشونت‌های جنسی (اعمال شده از جانب مردانی در موقعیت‌های بانفوذ) علیه خود، با دیگران به اشتراک بگذارند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه این جنبش در تئوری زمینه‌ای برای توانمندسازی زنان فراهم کرد، اما پرونده‌های مربوط به شخصیت‌های عالی‌رتبه نشان داد که اوضاع چندان هم تغییر نکرده است: دکتر کریستین بلازی فورد، برت کَوِنا، نامزد دیوان عالی ایالات متحده، را متهم کرد که از او در زمانی که زیر سن قانونی بوده است، سوء‌استفاده جنسی کرده است. اما آن شکایت رد شد و وی همچنان نامزد سمت عالی قانونگذاری باقی ماند.     

در بیشتر سالیان این دهه، زنان در محدوده موج چهارم فمینیسم، دست و پنجه نرم می‌کردند. این موج که از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است، بر درهم‌تنیدگیِ موضوعات مختلف اجتماعی و نیز رساتر کردن صدای زنانِ متعلق به گروه‌های اقلیت، همچون زنان غیر بریتانیایی در آن کشور، یا زنان توان‌خواه، تمرکز داشته است. بی‌تردید، فراگیرتر شدن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی، باعث شد که صدای طیف‌های گسترده‌تری از زنان شنیده شود.   

همچنین، و باز تا اندازه‌ای به لطف اینترنت، زنان نوجوانی همچون «ملاله یوسف زی» به میان صحنه آمدند؛ زنی که مبارزه‌اش با «طالبان» در پاکستان از طریق وبلاگش در «بی بی سی» برای جهان به نمایش گذارده شد، یا «گرتا تونبرگ»، دختر نوجوان ۱۶ ساله سوئدی و کنشگر محیط زیست که حرکتش اعتصاب ۱.۳ میلیون دانش‌آموز را برانگیخت.   

با نگاه به دهه گذشته، و از سوی دیگر، با این اندیشه که سال آتی چه در چنته خواهد داشت، «ایندیپندنت» دست به تهیه فهرستی از زنانی زده است که هر یک در حوزه فعالیت خود تاثیرات چشمگیری داشته‌اند. برخی از آنان در گذشته هم جنجال‌‌آفرین بودند، در حالی که عده‌ای دیگر به‌تازگی از گمنامی به درآمده‌اند و به شهرت رسیده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی