آیا «طلاق خواب» به خواب بهتر کمک می‌کند؟

طلاق خواب یک تصمیم متقابل بین دو نفر است که طبق قرارداد اجتماعی معمولا از یک‌تخت مشترک استفاده می‌کنند، اما برای بهبود کیفیت خوابشان، تصمیم می‌گیرند جدا بخوابند

کارشناسان معتقدند «طلاق خواب» می‌تواند برای کسانی که به‌دنبال خواب شبانه بهتری‌اند، مزایای بالقوه‌ای داشته باشد-Canva

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که نظم خوابتان، چه زمانی که قصد خوابیدن دارید و چه زمان بیدار شدنتان، تحت تاثیر شریک زندگی‌تان قرار بگیرد؟

اگر خواب شما هم به خاطر خروپف، یا بی‌پتو ماندن در طول شب، یا زنگ ساعت شریک زندگی‌تان در ساعت متفاوتی با زمان بیدار شدن شما، باعث می‌شود آشفته بخوابید، بدانید که تنها نیستید.

این موضوع به‌قدری شایع است که در رسانه‌های اجتماعی هشتگی با عنوان «طلاق خواب» (sleepdivorce#) به راه افتاده است، و کاربران درباره این ایده که «از شریک زندگی‌تان جدا بخوابید، تا بهتر بخوابید»، صحبت می‌کنند.

در رسانه اجتماعی تیک‌تاک، این هشتگ بیش از ۳۵۰ هزار بار دیده شده است، و یک نظرسنجی از آکادمی پزشکی خواب آمریکا نشان داد که بیش از یک‌سوم آمریکایی‌ها در اتاق‌های جداگانه می‌خوابند.

کارشناسان معتقدند «طلاق خواب» می‌تواند برای کسانی که به‌دنبال خواب شبانه بهتری‌اند، مزایای بالقوه‌ای داشته باشد.

دکتر آرین فلین ایوانز، مشاور آکادمی پزشکی خواب آمریکا، به سی‌بی‌اس نیوز (CBS News) می‌گوید که جدا خوابیدن برای برخی از شرکای زندگی مزایایی دارد. او در ادامه با استناد به مطالعات می‌گوید که اختلال خواب یکی از زوج‌ها می‌تواند بر کیفیت خواب دیگری تاثیر منفی بگذارد. همچنین عادت خواب متفاوت یک زوج مثل وقتی یکی از افراد شب‌زنده‌دار است و دیگری در اولین ساعت‌های شب خوابش می‌گیرد، بر کیفیت خواب هر دو نفر آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

البته ایوانز به این نکته نیز اشاره می‌کند که چون پزشکان خواب از گزارش شرکای تختخواب برای کمک به شناسایی مشکلات فردی که اختلال خواب دارد استفاده می‌کنند، بنابراین خوابیدن با شریک زندگی‌ می‌تواند باعث تشخیص برخی از شرایط سلامتی شود که فرد از آن‌ها اطلاع ندارد.

به‌عنوان‌مثال، اگر فردی گزارش دهد که شریک تختخوابش با صدای بلند خروپف می‌کند، ممکن است به فرد کمک کند که برای درمان وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب: یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه،اما با تعداد دفعات زیاد در طول خواب می‌شود) اقدام کند.

دکتر سوجی کانساگرا، نویسنده کتاب «فرزندم نمی‌خوابد» و مدیر «برنامه پزشکی اعصاب خواب کودکان دوک»، دراین‌باره به «یاهو لایف» می‌گوید که طلاق خواب یک تصمیم متقابل بین دو نفر است که طبق قرارداد اجتماعی معمولا از یک‌تخت مشترک استفاده می‌کنند، اما برای بهبود کیفیت خوابشان، تصمیم می‌گیرند جدا بخوابند.

دکتر سوجی ادامه می‌دهد که اگرچه ازنظر کلاسیک، این مفهوم به معنای خوابیدن در اتاق‌های مختلف است، اما زوج‌ها با استفاده از پتوهای متفاوت، یا استفاده از دو تخت یک نفره در یک اتاق نیز می‌توانند شرایط خواب بهتری برای خودشان مهیا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر دانیل شید، متخصص خواب در شبکه بهداشت آلگنی، نیز پیش‌تر به سی‌بی‌اس پیتسبورگ گفته بود که اگر زوج‌ها با خودشان صادق باشند، احتمالا متوجه خواهند شد که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر.

به گفته او، خروپف، تکان خوردن‌های زیاد هنگام خواب، صبح زود بیدار شدن برای رفتن به سر کار، یا استفاده چندباره از سرویس بهداشتی در طول شب، شریک زندگی‌تان را اذیت می‌کند، علاوه بر این‌ها عواملی مانند ترجیحات متفاوت در نور، دما یا حتی استفاده از تلویزیون در شب هم می‌توانند کیفیت خواب افراد را کاهش دهند.

اما دکتر شید اضافه می‌کند که اگر مشکل خواب وجود نداشته باشد، خوابیدن در یک‌تخت بهتر است. او می‌گوید که بدن ما اکسی‌توسین و برخی مواد شیمیایی دیگری -که به آن‌ها «هورمون‌های نوازش» می‌گویند- آزاد می‌کند که باعث می‌شود احساس خوشی و نزدیکی بیشتری به شخصی که برایمان مهم است داشته باشیم.

دکتر ایوانز هم خاطرنشان می‌کند که اگر شریک زندگی‌تان مشکل خواب دارد، جدا خوابیدن نباید راه‌‌حل آن باشد.

به گفته او، زوج‌ها همیشه باید به‌دنبال درمان تخصصی برای شناسایی اختلالات خواب باشند. این تنها راه برای اطمینان از داشتن خوابی راحت و خوب است.

ایده دیگری که درباره «طلاق خواب» وجود دارد، این است که برخی معتقدند نخوابیدن در یک‌تخت به معنای آسیب دیدن رابطه صمیمانه است، اما کارشناسان می‌گویند که الزاما این‌طور نیست، فقط باید مطمئن شوید که راه‌هایی برای جبران زمانی که با همدیگر نیستید، پیدا کنید.

مری جی راپینی، زوج تراپیست (مشاور) مستقر در تگزاس، به یاهو لایف می‌گوید همه فکر می‌کنند اگر تختخوابشان را از شریک زندگی‌شان جدا کنند، رابطه جنسی کمتری خواهند داشت. اما لزوما این‌طور نیست، زیرا بسیاری از زوج‌ها وقتی به تختخواب می‌روند که بسیار خسته‌اند.

به گفته راپینی، بیشتر پیچیدگی‌های روابط جنسی افراد مربوط به شب است. او اضافه می‌کند که صرف زمان برای افزایش صمیمیت، حتی زمانی که در یک‌تخت نمی‌خوابید مهم است. او می‌گوید برخی از نزدیک‌ترین زوج‌هایی که با آن‌ها کار کرده است، در تخت‌های جداگانه می‌خوابیدند، اما در ایجاد زمان‌های دیگر برای نزدیکی و صمیمیت بسیار موفق بوده‌اند.

بیشتر از زندگی