وزارت دفاع آمریکا ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را متوقف می‌کند

کنگره آمریکا برای جلوگیری از دسترسی طالبان به کمک‌های بشردوستانه آمریکا، انتقال کمک‌ها به افغانستان را لغو کرد

بر اساس لایحه جدید، ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق وزارت دفاع آمریکا به افغانستان متوقف و زندان گوانتانامو هم تعطیل می‌شود- 

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

کنگره ایالات متحده آمریکا اوایل این هفته لایحه دفاع ملی برای سال ۲۰۲۳ را تصویب کرد که بر اساس آن، وزارت دفاع آمریکا از این پس در عملیات ارسال کمک‌های بشردوستانه و ارز به افغانستان همکاری نمی‌کند. علاوه بر این، بر اساس این لایحه، وزارت دفاع آمریکا بازداشتگاه گونتانامو در کوبا را تعطیل و استفاده از سلاح‌های آمریکایی در یمن را هم محدود می‌کند.

بر اساس نسخه نهایی لایحه دفاع ملی ۲۰۲۳ آمریکا که در وب‌سایت کنگره این کشور در دسترس است، تصمیم لغو کمک‌رسانی به افغانستان از طریق وزارت دفاع  با ۳۲ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف تایید شده است. بر اساس این لایحه، وزارت دفاع آمریکا که پیش از این مسئولیت لجستیک کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا و دارو به افغانستان را به عهده داشت، دیگر به این ماموریت ادامه نخواهد داد.

در متن این لایحه آمده است: «استفاده از بودجه وزارت دفاع برای انتقال ارز یا سایر اقلام باارزش به طالبان، امارات اسلامی افغانستان و هر شرکت یا ساختار دولتی تابع این گروه ممنوع می‌شود.»

خبرگزاری آمریکایی انترسپت نوشت که ایلهان عمر، نماینده دموکرات و مسلمان کنگره آمریکا، در آخرین دقایق پیش از تصویب نهایی این لایحه، دفاعیه‌ای به کنگره آمریکا تقدیم کرد تا از تصویب آن جلوگیری کند. در دفاعیه ایلهان عمر آمده بود: «تصویب این لایحه جدید روند انتقال ۳.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان به این کشور را که دولت آمریکا قصد آزاد کردن آن را دارد، به‌شدت پیچیده و کند خواهد کرد.»

او همچنان به نیاز جدی مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه و خطر فاجعه انسانی و گرسنگی در این کشور اشاره کرد و از دولت بایدن خواست برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در افغانستان، از ممنوعیت استفاده از بودجه وزارت دفاع برای انتقال کمک چشم‌پوشی کند. با این حال، کنگره دفاعیه ایلهان عمر را رد کرد و این لایحه تصویب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۱ ماه گذشته و پس از تسلط طالبان بر افغانستان و اوج گرفتن گرسنگی و قحطی در این کشور، ایالات متحده بیشترین کمک‌های بشردوستانه را به این کشور فرستاده است؛ به طوری که تا ژوئن ۲۰۲۲، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه از آمریکا به افغانستان اهدا شد. وزارت خارجه آمریکا فقط در حادثه زلزله جنوب شرقی افغانستان که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شد، ۵۵ میلیون دلار کمک بشردوستانه اهدا کرد.

بر اساس لایحه جدید، وزارت دفاع که تا پیش از این انتقال کمک‌های بشردوستانه آمریکا به افغانستان را با پروازهای نظامی خود تسهیل می‌کرد، متوقف می‌شود.

بخش دیگری از این لایحه، ارسال سلاح به عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات آمریکایی و استفاده از آن در جنگ یمن را محدود می‌کند. نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در تلاش‌اند تا اختیارات دولت بایدن را برای ارسال سلاح و امضای توافق‌نامه‌های امنیتی با عربستان سعودی محدود کنند. این در حالی است که بایدن در سفر اخیر خود به خاورمیانه، در تلاش است روابط آمریکا با عربستان سعودی را تقویت کند.

براساس لایحه جدید، علاوه بر موضوع محدود کردن انتقال سلاح به عربستان سعودی، وزارت دفاع آمریکا بازداشتگاه خلیج گوانتانامو در کوبا را هم می‌بندد. این در حالی است که از دو زندانی افغان باقی‌مانده در زندان گوانتانامو، اخیرا یکی از آن‌ها به‌ نام اسدالله هارون، در ۲۷ ژوئن آزاد شد و طالبان اعلام کردند که برای آزادی یک شهروند افغان دیگر در تلاش‌اند.

بیشتر از جهان