دستور وزیر خارجه طالبان به دیپلمات‌های افغان: صورت و ‌‌سیرت خود را مطابق سنت نبوی آماده ‏کنید

یک منبع به ایندیپندنت فارسی گفت که این دستور به همه سفارتخانه‌های افغانستان ارسال شده است

امیرخان متقی در تلاش برای کنترل بیشتر بر سفارت‌های افغانستان است-- AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

یک نامه در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است که نشان می‌دهد امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، به همه نمایندگی‌های سیاسی افغانستان و دیپلمات‌های افغان دستور داده است که طبق «سنت و احکام شریعت اسلامی» عمل کنند.  

این نامه با عنوان «آراسته نمودن صورت و سیرت» به همه این نمایندگی‌ها فرستاده شده است.  

در متن این نامه آمده است: «بدین وسیله به توجه مسئولین محترم نمایندگی‌ها رسانیده می‌شود تا همکاران خویش را در قسمت آراسته نمودن صورت و سیرتشان طبق سنت نبوی و احکام شریعت اسلامی تشویق کنند.» 

در این نامه ذکر شده است که نمازها در وقت‌های رسمی با جماعت ادا شود و دروس عقیدتی نیز مطابق با شیوه‌نامه «ریاست دعوت و ارشاد» تنظیم شود.

یک منبع به ایندیپندنت فارسی گفت که این نامه به همه سفارتخانه‌های افغانستان ارسال شده است.  

برخی از دیپلمات‌های افغان در کشورهای غربی با دستورهای وزارت خارجه طالبان مخالفت می‌کنند، اما در مقابل، امیرخان متقی تلاش می‌کند بر سفارت‌ها و دیپلمات‌ها نظارت و سلطه داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان اداره برخی از سفارت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان را به‌ دست گرفته‌اند. اکنون دیپلمات‌های طالبان در سفارت‌خانه‌های آن کشور در جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، روسیه، چین، ازبکستان، امارات متحده عربی، و برخی دیگر از کشورها حضور دارند. 

این در حالی است که تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای غربی در اختیار دیپلمات‌های حکومت سرنگون شده است. طالبان ادعا می‌کنند که با برخی از دیپلمات‌ها در ارتباط‌اند.  

طالبان نزدیک به دو سال می‌شود که حکومت افغانستان را در اختیار دارند و در این مدت همواره‌ تاکید کرده‌اند که تطبیق «شریعت اسلامی» در صدر برنامه‌های حکومتشان قرار دارد. طالبان در برخی از اداره‌های دولتی در داخل افغانستان نیز ریش و کلاه گذاشتن را الزامی کرده‌اند. 

در دور نخست حکومت طالبان در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، گذاشتن ریش و خواندن نماز در جماعت اجباری بود و طالبان با کسانی که از این دستورها تبعیت نمی‌کردند برخوردی «خشن‌» داشتند.