حمل‌ونقل کالا از طریق خط آهن خواف‌ــ‌هرات رسما آغاز شد

با افتتاح این خط آهن، سالانه شش میلیون تن کالا در این مسیر جا‌به‌جا می‌شود

کار ساخت خط آهن خواف‌ــ‌هرات پیش‌تر به دلیل جنگ طالبان با دولت سابق افغانستان متوقف شده بودــ @afghanrailway/twitter

خط آهن خواف‌ــ‌هرات روز سه‌شنبه ۲۰ تیر با حرکت نخستین قطار باری از خواف در ایران به سمت هرات در غرب افغانستان، رسما افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یعقوب علی‌نظری، استاندار خراسان رضوی، در مراسم افتتاح این خط به خبرنگاران گفت که با افتتاح خط آهن بین‌المللی خواف‌ــ‌هرات، حمل‌ونقل کالا میان افغانستان و ایران تسهیل خواهد شد و زمینه انتقال سریع‌تر کالاهای بازرگانان افغان به بندرهای جنوبی ایران و از آنجا به آب‌های بین‌المللی میسر می‌شود.

نظری همچنین افزود که ظرفیت فعلی این خط آهن سالانه حدود شش میلیون تن است و در حال حاضر از این خط تنها برای انتقال کالا استفاده می‌شود اما طرح حمل‌ونقل مسافران نیز در آینده آغاز خواهد شد.

به گفته استاندار خراسان رضوی، در نخستین محموله انتقالی به افغانستان لوازم مربوط به امتداد خط راه آهن که بخشی از آن را دولت افغانستان تهیه و بخشی از آن را ایران آماده کرده بود، به هرات منتقل شد. او یادآور شد که خط آهن خواف‌ــ‌هرات نخستین بار در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد اما به دلیل مشکلات فنی و پاره‌ای مسائل، حمل‌ونقل از طریق این خط آهن صورت نگرفت و طی دو سال سلطه طالبان نیز به این خط آهن خسارات زیادی وارد شد اما در یک سال گذشته دوباره بازسازی و روز سه‌شنبه رسما راه‌اندازی شد.

علی‌نظری همچنین خبر داد که در مذاکره با مقام‌های طالبان قرار شده است مسیر ۷۰ کیلومتری خط آهن از منطقه روزنک تا هرات نیز ظرف دو سال آینده ساخته شود و خط آهن تا خود شهر هرات امتداد پیدا کند.

مقام‌های طالبان نیز از آغاز روند انتقال کالا از مسیر خط آهن خواف‌ــ‌هرات استقبال کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طالبان، در مراسم افتتاحیه گفت که این خط آهن تنها یک مسیر بازرگانی نیست و در کنار آن روابط دو کشور را هم تقویت می‌کند. او همچنین گفت که افغانستان به دلیل جنگ سال‌ها از عرصه پیشرفت عقب مانده است اما به اینکه طالبان بارها برای احداث این خط آهن مشکل ایجاد کردند و یک بار هم تعدادی از مهندسان ایرانی در حال ساخت این خط آهن را ربودند، اشاره‌ای نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خط آهن هرات‌ــ‌‌خواف طولانی‌ترین مسیر ریلی است که افغانستان را به ایران وصل می‌کند. کار احداث این خط آهن در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) آغاز شد اما به دلیل جنگ‌ و مشکلات فنی، در زمان پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری نرسید.

این خط آهن نخستین بار در زمان ریاست‌جمهوری اشرف غنی افتتاح شد اما از آن استفاده نشد و به همین دلیل بخش‌هایی از آن تخریب شد. حالا این دومین بار است که خط آهن هرات‌ــخواف افتتاح می‌شود و مقام‌های دو کشور وعده داده‌اند که فعالیت تجاری گسترده‌ای از طریق این خط آهن صورت بگیرد.

انتقال کالا از طریق این خط آهن نه تنها در زمان صرفه جویی می‌کند، بلکه هزینه‌های حمل‌و‌نقل را نیز کاهش می‌دهد. 

بیشتر از اقتصاد