تخریب کمپ آوارگان داخلی به دست طالبان؛ دو کودک جان باختند

آمار شورای پناهندگان نروژ نشان می‌دهد که تا سال گذشته میلادی، نام ۶.۶ میلیون آواره داخلی در افغانستان به ثبت رسیده است

طالبان به کوچ اجباری آوارگان داخلی روی آورده‌اند- WAKIL KOHSAR / AFP

شورای پناهندگان نروژ روز سه‌شنبه ۲۰ تیر (۱۱ ژوئیه) اعلام کرد که در جریان تخریب خانه‌های آوارگان داخلی در شهر کابل به دست طالبان، دو کودک چهار و ۱۵ ساله جان باختند.  

در بیانیه این شورا آمده است که طالبان با تخریب یکی از محلات اسکان موقت آوارگان در کابل، باعث بی‌خانمانی حدود ۲۸۰ خانواده شده‌اند.   

در بیانیه این شورا آمده است: «چندین خانواده گزارش دادند که مجبور به تخلیه خانه‌هایشان تحت شرایط آسیب‌زا بوده‌اند. بولدوزرها اوائل صبح دیروز شروع به تخریب کمپ کردند و تا پایان روز چیزی از کمپ باقی نمانده بود.»   

نیل ترنر، رئیس شورای پناهندگان نروژ در افغانستان، گفت که مقام‌های طالبان با اخراج خانواده‌های آوارگان، به رنج این خانواده‌ها افزوده‌اند.  

او گفت: «ما از مقام‌ها می‌خواهیم که هرگونه اخراج بیشتر را متوقف کنند و به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر و سیاست‌های ملی افغانستان که حقوق آوارگان را در برابر اخراج اجباری تضمین می‌کند، پایبند باشند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، شهرداری طالبان برای کابل در توییترش نوشت که خانه‌های ساخته‌شده در زمین‌های غصب‌شده دولتی مربوط به ناحیه ۲۲ شهر کابل تخریب شده‌اند و از این زمین‌ها، برای ایجاد ساحات سبز و جاده استفاده خواهد شد.  

شهرداری نوشت: «عده‌ای از فرصت‌طلبان و غاصبان ۱۰۰ جریب زمین دولتی را در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف تصرف کرده بودند که پس از شناسایی، تاسیسات غیرقانونی غاصبان در این منطقه تخریب شد.»    

شورای پناهندگان نروژ گفت که طالبان در سال ۲۰۲۱ نهادهای بشردوستانه را از هدفشان مبنی بر بازگرداندن آوارگان داخلی به مناطق اصلی‌شان مطلع کرده‌اند و با اجرای این سیاست، حدود دو میلیون نفر متاثر خواهند شد.   

آوارگان داخلی در افغانستان با کمترین امکانات زیر چادر یا در خانه‌های گلی زندگی می‌کنند و با مشکلات فزاینده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.   

نیل ترنر، رئیس شورای پناهندگان نروژ در افغانستان، گفت که اخراج اجباری آوارگان باعث افزایش نیازهای بشردوستانه آن‌ها خواهد شد.   

او گفت: «علیرغم درخواست‌های مکرر آژانس‌های بشردوستانه در افغانستان از مقام‌های طالبان برای اتخاذ یک روند بازگشت کندتر و پایدارتر آوارگان داخلی، چندین هزار آواره قبلا مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند و متاسفانه بسیاری از آن‌ها بی‌خانمان‌اند.»  

گفته می‌شود که طالبان به کمپ‌های دیگر اسکان آوارگان داخلی در کابل دستور داده‌اند که هر چه زودتر این مناطق را ترک کنند.   

آمار شورای پناهندگان نروژ نشان می‌دهد که تا سال گذشته میلادی، نام شش میلیون و ۶۰۰ هزار آواره داخلی در افغانستان به ثبت رسیده است.  

طالبان یکی از عوامل اصلی آوارگی شهروندان طی دو دهه اخیر بوده‌اند. طالبان با گسترش جغرافیای جنگ در دوران حکومت پیشین افغانستان باعث شده بودند که بسیاری از شهروندان این کشور آواره شوند.  

زمانی‌که طالبان در اوت ۲۰۲۱ قدرت را به‌دست گرفتند، تلاش کردند که آوارگان را مجبور به بازگشت به مناطق اصلی‌شان کنند و این در حالی است که برخی از آوارگان می‌گویند که خانه‌ها و اموالشان در جریان جنگ‌ها تخریب شده است. 

بیشتر از جهان