ادعاهای سخنگوی شورای نگهبان درباره آبان خونین ۹۸

کدخدایی مدعی‌ست جمهوری اسلامی همیشه برابر اعتراضات مردم گوش‌ شنوا داشته

کدخدایی می‌گوید طبیعی‌ست که در برخورد نیروهای امنیتی با مردم «اتفاق‌هایی» هم بیافتد - عکس از وب‌سایت شورای نگهبان 

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی با خبرگزاری «فرانسه ۲۴» به اعتراضات مردم ایران در آبان ۹۸ واکنش نشان داد. 

این مقام حکومتی در پاسخ به این سوال که «واکنش شما به نتایج و عواقب اعتراضات، خشونت‌ها و این واقعیت که تعدادی از معترضان کشته شدند، چه بود؟» با مطرح کردن این موضوع که «مسائل مربوط به معیشت و اقتصاد و اعتراضات در کشورهایی از قبیل فرانسه، عراق و دیگر کشورها حادث شده است» ادعا کرد که «جمهوری اسلامی ایران همیشه با گوش‌ شنوا به درخواست‌های تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز گوش داده است». 

عباسعلی کدخدایی در حالی مدعی‌ «گوش شنوا» مقامات جمهوری اسلامی‌ست که بلافاصله پس از شعله‌ور شدن آتش خشم معترضین در شهرهای ایران، نیروهای امنیتی بی‌هیچ درنگی رگبار گلوله بر مردم بستند و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم به فاصله کمی بعد از دستور رهبر جمهوری اسلامی، از طرح لایحه دوفوریتی بازگرداندن قیمت بنزین به نرخ سابق منصرف  شدند.  

به گفته سخنگوی شورای نگهبان «مقام‌ها باید به درخواست‌های مشروع مردم پاسخ دهند اما طبیعی است که وقتی اغتشاشات، خرابکاری و حملات به مراکز دولتی و تخریب اموال مردم انجام شود، نیروهای امنیتی و پلیس موظف هستند که برخورد کنند که طبیعتا در این برخوردها ممکن است که اتفاق‌هایی هم بیافتد». 

خبرنگار«فرانسه ۲۴» با اشاره به اینکه «منتقدان بسیاری در خارج از ایران هستند که به این اعتراضات اشاره می‌کنند و می‌گویند همین دلیل کافی‌ست که بگوییم جمهوری اسلامی یک رژیم سرکوبگر است» از کدخدایی پرسید که «آیا میزان قوه قهریه که استفاده شد، ضروری بود؟» سخنگوی شورای نگهبان هم در پاسخ به این سوال ادعا کرد که «متاسفانه تحلیل‌هایی که در خارج از کشور درباره ایران می‌شود، همیشه تحلیل‌های درستی نیست. ما سوابق خوبی را نداریم و مردم ما خاطرات خوشی از تحلیل‌هایی که در خارج از کشور می‌شود، ندارند». 

بنا به ادعای این مقام حکومتی «جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده بوده است که اسناد و مدارک لازم را درباره اقداماتی انجام شده ارائه بدهد». اقداماتی که به ادعای کدخدایی «در چارچوب قانون و مقررات داخلی کشور» صورت گرفته است.

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره قطعی گسترده اینترنت در روزهای اوج‌گیری اعتراض‌ها در ایران هم به گفتن این بسنده کرد که «اگر در یک جاده یا بزرگراهی تروریست‌ها بیایند و اقداماتی انجام دهند، شما اولین کاری که می‌کنید چیست و آن جاده را چه کار می‌کنید؟ آن جاده را می‌بندید».

سخنگوی شورای نگهبان البته هم‌چون دیگر مقامات جمهوری اسلامی تاکید می‌کند که باید «صف اغتشاش‌گران و معترضین به وضع معیشتی» از هم جدا شود. 

سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی در حالی با خبرنگار این رسانه فرانسوی گفت‌وگو می‌کند که «فرانس ۲۴» روز گذشته در یک گزارش پانزده دقیقه‌ای تصویری به سیر وقایع اعتراضات ایران پرداخت که توجهات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان به دنبال داشت. 

در گزارش تصویری این رسانه بین‌المللی  به تمام زوایای سرکوب شدید مردم توسط نیروهای امنیتی و نظامی پرداخته شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش‌های جسته و گریخته برخی مقامات حکومتی به اعلام آمار دقیق کشته‌شدگان و هم‌چنین روایت‌های اخیری که از خبرگزاری‌ها و سازمان‌های حقوق‌بشری به گوش می‌رسد گویای این نکته است که مقامات جمهوری اسلامی خود را در ناگزیری شدید یافته‌اند تا درباره ابعاد حوادث آبان ماه خونین ایران آمار بیشتر و دقیق‌تری بدهند. 

روز گذشته سخنگوی دولت گفته بود که «باید زودتر از این‌ها آمار کشته‌شدگان اعلام می‌شد» هرچند که خود سخنگوی دولت گفته بود «اطلاعی از آمارهای تفکیکی کشته‌شدگان» ندارد. 

پس از آن‌که خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که در جریان اعتراضات مردمی ایران ۱۵۰۰ نفر کشته شده‌اند، رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و از جمله صداوسیما مدام سعی داشتند که جعلی بودن این خبر را اثبات کنند. 

بیشتر از