مشاور امنیت ملی آمریکا اظهارات بایدن در مورد همکاری آمریکا با طالبان را تصحیح کرد

جیک سالیوان گفت که منظور از همکاری عمل کردن طالبان به تعهداتشان در مورد مبارزه با تروریسم بر اساس توافقنامه صلح دوحه است

جک سالیوان گفت آمریکا در تلاش است اطمینان حاصل کند که طالبان به تعهداتشان در مورد مبارزه با تروریسم عمل می‌کنندــ DREW ANGERER GETTY Getty Images via AFP

پس از آنکه اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره همکاری طالبان برای از بین بردن القاعده در افغانستان به‌شدت واکنش‌برانگیز شد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در یک کنفرانس خبری در واشنگتن، با ارائه توضیحاتی درباره تعهدات طالبان به آمریکا در مورد مبارزه با تروریسم، گفته‌های بایدن را تصحیح کرد.

سالیوان در پاسخ به خبرنگاران که در مورد اظهارات اخیر بایدن پرسیده بودند، گفت که دولت بایدن «به طور خستگی‌ناپذیر» مشغول کار است تا اطمینان حاصل کند طالبان به تعهدات خود مبنی بر جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه‌ تروریست‌ها پایبندند.

بایدن پیش از این در نشست خبری ۳۰ ژوئن در واشنگتن، گفته بود که «القاعده دیگر در افغانستان وجود ندارد». او تاکید کرد که طالبان برای از بین بردن القاعده در افغانستان به آمریکا کمک کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا قبلا هم بارها در سخنرانی‌هایش مواردی بی‌ربط یا جنجال‌برانگیز مطرح کرده بود که سرخط رسانه‌ها شده بودند اما این بار مشاور امنیت ملی بایدن به نحوی سخنان او را تصحیح کرد و گفت منظور این است که طالبان بر اساس توافقنامه صلح دوحه که در فوریه ۲۰۲۰ بین دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ و گروه طالبان به امضا رسید، به خودداری از ارتباط با گروه‌های تروریستی متعهدند.

او تصریح کرد: «آنچه می‌توانم بگویم این است که ما طالبان را به تعهدات خود تحت توافق دوحه پایبند می‌دانیم و آن [تعهد] این است که افغانستان نمی‌تواند به عنوان یک پناهگاه امن برای طراحی حملات تروریستی علیه کسی و به‌ویژه علیه اهداف ایالات متحده آمریکا استفاده شود.»

بر اساس توافق صلح دوحه که به خروج نیروهای ناتو از افغانستان پس از ۲۰ سال منتهی شد، طالبان متعهد شدند به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده اجازه ندهند از خاک افغانستان برای تهدید کشورهای دیگر استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته گزارش‌های سازمان ملل متحد و نهادهای امنیتی کشورهای جهان از جمله ایالات متحده نشان می‌دهد که طالبان به این تعهد پایبند نیستند و در دو سال گذشته پیوسته با القاعده و دیگر گروه‌های شورشی در منطقه روابط تنگاتنگ داشته‌اند؛ اما مشاور امنیت ملی بایدن تاکید کرد که دولت آمریکا به طور جدی بر عملی شدن تعهدات دوحه در امارت طالبان نظارت دارد.

جو بایدن در اظهاراتش به‌نحوی روشن کرد که طالبان همچون یک متحد امنیتی برای آمریکا عمل می‌کنند و میان دو طرف یک توافق همکاری وجود دارد اما دیگر مقام‌های رسمی ایالات متحده از تایید این موضوع خودداری کردند. با این حال، منابع دیپلماتیک در منطقه و نیز منابع طالبان این نکته را تایید کردند که آمریکا با طالبان به لحاظ امنیتی و برای مقابله با تروریسم، همکاری دارد.

گزارش منابع مطلع نشان می‌دهد که دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در اکتبر ۲۰۲۲ با عبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در دوحه ملاقات کرده و در این گفت‌وگوها بر مبارزه با تروریسم تاکید شده است.

یک منبع امنیتی در دولت پیشین افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که اداره استخبارات طالبان به طور منظم مامور اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت گروه‌های تروریستی به ویژه داعش برای نیروهای امنیتی آمریکا است. با این حال، او این مسئله را در مورد القاعده تایید نکرد.

بیشتر از جهان