پنتاگون حرف بایدن را رد کرد: القاعده در افغانستان حضور دارد

سازمان ملل، مقام‌های افغانستان و وزارت دفاع آمریکا همگی تاکید دارند که رابطه القاعده و طالبان قطع نشده است

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا - ALEX WONG / AFP

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز جمعه تاکید کرد که سازمان تروریستی القاعده در افغانستان حضور دارد. این رد مستقیم حرف رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، بود که مدتی پیش گفته بود القاعده از افغانستان رفته است.

آقای بایدن کمتر از یک ساعت پیش با دفاع از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته بود: «بگذارید نگاهی به این ماجرا داشته باشیم. حالا که القاعده رفته ما چه منفعتی در افغانستان داریم؟»

آقای کربی گفت واشینگتن باور دارد که شمار پیکارجویان القاعده در افغانستان‌ «خیلی بالا نیست» اما عدد دقیق آن‌ها را هم نمی‌داند، چرا که آمریکا حضور اطلاعاتی کمتری در افغانستان دارد. گزارشی از پنتاگون که چند روز پیش (۱۷ اوت) منتشر شده تاکید می‌کند: «طالبان به رابطه خود با القاعده ادامه می‌دهد و مامن امنی برای این گروه تروریستی در افغانستان تهیه کرده است.»

سخنگوی پنتاگون وقتی بیشتر زیر سوال رفت تا تناقض حرف‌های خودش و بایدن را توجیه کند، گفت: «باور ما این است که حضور القاعده آنقدر چشمگیر نیست که تهدیدی برای کشور ما محسوب شود چنان‌که ۲۰ سال پیش در زمان ۱۱ سپتامبر چنین بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنیفر گریفین، خبرنگار شبکه «فاکس نیوز» که نزدیک به حزب جمهوری‌خواه است از جمله چهره‌های اصلی بود که کربی را در این زمینه به چالش کشید. صفحه‌های نزدیک به این حزب در توییتر به سرعت فیلم حرف‌های کربی را پخش کردند و به تناقضش با بایدن اشاره کردند.

کربی تاکید کرد که علاوه بر القاعده، داعش هم در افغانستان حضور دارد. سازمانی با نام «دولت اسلامی عراق و شام ـ ولایت خراسان» در منطقه‌ آسیای جنوبی و مرکزی فعالیت می‌کند اما رهبری داعش در بعضی موارد ارتباط خود با این گروه را که از پرچمی یکسان استفاده می‌کند رد کرده است. این گروه که به «داعش خراسان» معروف است علاوه بر افغانستان در پاکستان، هند و تاجیکستان هم حضور دارد. هنگام تشکیل گروه در سال ۲۰۱۵ رهبر و معاون رهبر آن به ترتیب از طالبان پاکستان و طالبان افغانستان بودند. این معاون، ملا عبدالرئوف بود که یک ماه پس از انتصاب با حمله پهپادهای آمریکایی در ولایت هلمند افغانستان کشته شد.

بخشی از توافق طالبان و آمریکا که در دولت دونالد ترامپ صورت گرفت این بود که این گروه روابط خودش با القاعده را قطع کند. اما گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که این دو گروه همچنان رابطه دارند. امرالله صالح، معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان، پیش از این بارها بر ادامه روابط القاعده و طالبان تاکید کرده است. آقای صالح در ضمن گفته بود از نظر ایدئولوژیک، تفاوت طالبان، القاعده و داعش مثل تفاوت کوکاکولا و پپسی است.

آقای بایدن در سخنان روز جمعه خود به «پیشرفت چشمگیر» در کار خروج شهروندان از افغانستان اشاره کرد. او در ضمن هشدار داد که نتیجه نهایی رویدادهای کابل هنوز معلوم نیست اما افزود که: «به عنوان فرمانده کل قوا به شما اطمینان می‌دهم که تمام منابع لازم را بسیج می‌کنم.»

مقام‌های آمریکا روز جمعه گفتند تاکنون ۱۳ هزار نفر را از زمان به قدرت رسیدن طالبان در کابل از کشور تخلیه کرده‌اند.