تهدیدی برای جمهوری اسلامی؛ ارتش‌های اسرائیل و آمریکا برای رزمایش مشترک با یکدیگر متحد می‌شوند

در بیانیه ارتش اسرائیل مشخصا به ایران اشاره نشده است، اما از موقعیت‌هایی با احتمال «درگیری از راه دور» نام برده می‌شود

ارتش اسرائیل دوشنبه، ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر)، اعلام کرد که رزمایش مشترک دیگری را با ارتش ایالات متحده آمریکا آغاز می‌کند؛ رزمایشی که تهدیدی نه‌چندان پنهان علیه جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می‌شود.

به گزارش اورشلیم‌پست، در بیانیه ارتش اسرائیل مشخصا نامی از جمهوری اسلامی ایران برده نشده است، اما به آموزش برای موقعیت‌هایی تاکید شده است که در آن «درگیری از راه دور» رخ می‌دهد. این اصطلاح، نوعی عبارت رمزی است که اغلب در مورد ایران استفاده می‌شود. در این بیانیه همچنین به استفاده از هواپیمای سوخت‌رسان کی‌سی ۴۶ KC-46 اشاره شده است.

به نظر می‌رسد که دلیل اشاره به این هواپیما، آن است که سوختگیری در هوا، اگرچه برای حمله ارتش اسرائیل به غزه، کرانه باختری، لبنان یا سوریه  ضروری نیست، برای هرگونه حمله احتمالی به ایران ضرورت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر این، بیانیه اخیر ارتش اسرائيل، مانور مشترک فعلی را با رزمایشی که در ژانویه انجام شد، مرتبط می‌کند. آن رزمایش مشترک به وضوح پیامی برای حاکمان جمهوری اسلامی ایران بود که دریابند در صورت هرگونه درگیری یا دستیابی به سلاح هسته‌ای، ایالات متحده و اسرائیل در همراهی با یکدیگر، چه توان تهاجمی مشترکی خواهند داشت.

الکسوس گرینکویچ، فرمانده عالیرتبه نیروی هوایی آمریکا، هفته گذشته به اورشلیم‌پست گفت که شرکت در رزمایش‌های مشترک، راهی برای ارسال پیام به ایران است که بداند با وجود عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف، ایالات متحده همچنان می‌تواند نیروی چشمگیری را در خاورمیانه به کار گیرد.

‌این فرمانده نظامی تاکید کرد: «وظیفه آمریکا در منطقه این است که به ایران بفهماند که واشنگتن در هر وضعیتی، می‌تواند نیروهای گسترده خود را به منطقه گسیل کند تا در مقابل تهدیدها و تحریک‌های جمهوری اسلامی بایستند. وظیفه آمریکا این است که اجازه ندهد تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد، و نیز وظیفه داریم به ایران یادآوری کنیم که گزینه حمله نظامی همواره روی میز خواهد بود.»‌

اسرائیل قرار است در ۲۰۲۵، زودتر از تاریخ تحویل اولیه که برای ۲۰۲۶ تعیین شده بود، چهار فروند هواپیمای کی‌سی ۴۶ از ایالات متحده دریافت کند.

رزمایش‌های مشترک نشان می‌دهد که تا آن زمان، اگر اسرائیل بخواهد به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند و نیاز به سوخت‌گیری هواپیماهایش داشته باشد، از کمک هواپیماهای سوخت‌رسان ایالات متحده بهره‌مند خواهد شد. این هواپیماها «مخزن سوخت متحرک» نامیده می‌شوند که می‌توانند ۲۰۷ هزار پوند سوخت حمل کنند.

در بیانیه اخیر ارتش اسرائیل، همچنین به دستیابی به «برتری هوایی و دفاع سایبری در برابر انواع تهدیدها» اشاره می‌شود.

این بیانیه پس از شرکت ارتش‌های اسرائیل و ایالات متحده در رزمایش‌های مشترک کوچکی صادر می‌شود که در ماه‌های مارس و ژوئن برگزار شد و طی آن، دو کشور بار دیگر همبستگی خود را نشان دادند.

این دو متحد، ژانویه در رزمایش مهمی به نام «جونیپر اوک» Juniper Oak شرکت کرده بودند که شامل هزاران نیرو، ۱۲ کشتی، شمار چشمگیری پهپادهای تهاجمی و جمع‌آوری اطلاعات و ۱۴۲ هواپیما، از جمله بمب‌افکن‌های با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای بود.

در آن زمان، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی به ‌نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که این رزمایش مشترک علیه هیچ کشور مشخصی نیست، اما حاوی پیام هشدار به چین و جمهوری اسلامی ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در دیدار از محل برگزاری رزمایش جونیپر اوک گفت: «این رزمایش نشان‌دهنده همکاری راهبردی مسلم اسرائیل و آمریکا و گامی دیگر برای تقویت قدرت نظامی اسرائیل است.»