هشدار اسرائیل: حزب‌الله لبنان پایگاه‌های غیرقانونی در مرز ایجاد کرده است

نماینده اسرائيل در سازمان ملل تاکید دارد که از زمان ساخت این پایگاه‌ها، تنش‌های ناشی از فعالیت عوامل حزب‌الله افزایش یافته است

اسرائیل می‌گوید که حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران در جنوب لبنان، ده‌ها پایگاه نظامی در امتداد مرز این کشور با اسرائیل ایجاد کرده است. تل‌آویو این اقدام را نقض توافقنامه‌های بین‌المللی می‌داند و هشدار می‌دهد که ادامه این رویه، خطر افزایش رویارویی را در پی دارد.

به گزارش بلومبرگ،‌ بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از جنگ اسرائیل و لبنان در ۲۰۰۶، شبه‌نظامیان مسلح حزب‌الله اجازه ورود به منطقه مرزی ندارند.

 نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) در آن منطقه مرزی حضور دارند تا بر رعایت قوانین از سوی هر دو طرف نظارت کنند. با این حال، مقام‌های نظامی اسرائیل می‌گویند که در سال گذشته، حزب‌الله در امتداد مرز تعیین‌شده طبق قطعنامه سازمان ملل، پایگاه‌هایی ایجاد کرده است.

مقام‌های اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند جنگجویان حزب‌الله مدت‌ها است با لباس غیرنظامی وارد این منطقه شده‌اند، اما اینک برخی از آن‌ها لباس‌های فرم به تن دارند و آشکارا سلاح حمل می‌کنند. گفته می‌شود که یکی از آن‌ها ۶۰ کیلومتر به داخل اسرائیل رفته، بمبی منفجر کرده و یک غیرنظامی را مجروح کرده است.

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، اواخر ژوئن در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: «حزب‌الله در طول سال گذشته دست‌کم ۲۷ پایگاه نظامی جدید در امتداد خط آبی (مرز تعیین‌شده میان لبنان و اسرائیل) ایجاد کرده است.»

به گفته او، از زمان ساخت این پایگاه‌ها، تنش‌ها و حوادثی که عوامل حزب‌الله آغاز می‌کنند، افزایش یافته است.

نماینده اسرائيل در سازمان ملل همچنین تاکید کرده است که حزب‌الله به شکل نظام‌مند، توانایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان را برای اجرای ماموریت‌های اصلی آن کاهش می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که تقویت نظامی حزب‌الله بدون مانع در جنوب لبنان ادامه می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های نماینده اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که تل‌آویو نیز به نوبه خود قطعنامه سازمان ملل را نقض می‌کند.

طبق یک سند سازمان ملل در ماه مارس، هواپیماهای اسرائیلی از سوم نوامبر تا بیستم فوریه، ۱۸۲ نوبت بر فراز خط آبی پرواز کردند و نیروهای این کشور بخش شمالی شهر غجر را که در این خط قرار دارد، اشغال کردند. حزب‌الله نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی را بر فراز جنوب لبنان سرنگون کرده است.

این تحولات، نشانه‌ای از تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران نیز ارزیابی می‌شود؛ آن هم در شرایطی که رژیم حاکم بر ایران با یک رشته پیشرفت‌های دیپلماتیک، از جمله اتحاد نظامی با روسیه و احیای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، جسورتر از پیش شده است.

به گزارش ماموران ارتش اسرائیل، بازدید از مرز لبنان نشان می‌دهد که تاسیسات و جنگجویان حزب‌الله تا چه حد به آن‌ها نزدیک شده‌اند.

تشدید حضور حزب‌الله در مرز لبنان و اسرائیل در شرایطی است که به گفته نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، هرگونه حضور در ضلع شمالی خط آبی كه به يونيفل يا ارتش لبنان تعلق ندارد، نگران‌كننده است. گزارش سازمان ملل که مارس گذشته منتشر شد، حاکی از آن است که یونیفل با وجود درخواست‌های مکرر، هنوز به چندین مکان برای بازدید دسترسی کامل پیدا نکرده است.

اسرائیل به طرز فزاینده‌ای نه فقط در لبنان، بلکه در سایر مناطق نیز، نگران فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

 هفته گذشته، ارتش اسرائیل به یک اردوگاه پناهجویان در جنین حمله کرد که بزرگ‌ترین حمله این کشور به کرانه باختری در دو دهه اخیر بود. بخشی از هدف اسرائیل از این حمله، تخریب مراکز تولید تسلیحات بود که تل‌آویو می‌گوید تروریست‌های تحت حمایت ایران آن‌ها را کنترل می‌کردند.

حزب‌الله لبنان از حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و گمان می‌رود که بیش از صد هزار موشک و پهپاد در اختیار داشته باشد. اسرائیلی‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که با بازگشت نیروهایی که در سوریه جنگیده‌اند، شبه‌نظامیان حزب‌الله از یک گروه چریکی به یک سازمان نظامی تمام‌عیار با سربازان حرفه‌ای تبدیل شده است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که با بحران شدید اقتصادی و مالی لبنان، حزب‌الله قدرتمندتر از گذشته شده است و ارتش رسمی لبنان آنقدر قوی نیست که بتواند این سازمان را کنترل کند.

بیشتر از جهان