تداوم تنش‌های نظامی روسیه و آمریکا در آسمان سوریه

روسیه پرواز پهپادهای نظامی نیروهای ائتلاف در آسمان سوریه را ناقض تعهدات دوجانبه می‌داند

تنش‌های نظامی هوایی میان روسیه و ایالات متحده در آسمان سوریه همچنان ادامه دارد. برای سومین روز متوالی، جنگنده‌های روسی فعالیت هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در آسمان سوریه را مختل کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه هشتم ژوئیه (۱۷ تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از مقام‌های نظامی آمریکا نوشت: «تنش‌ و رویارویی نظامی روز جمعه سه پهپاد آمریکایی با جنگنده‌های روسی در آسمان سوریه، حدود دو ساعت ادامه داشته است.»

تنش‌های نظامی میان جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی با خلبان‌های روسیه در آسمان سوریه رخداد تازه‌ای نیست. نیرو‌های هوایی ایالات متحده و روسیه، هر دو در آسمان سوریه حضور نظامی دارند.

در طول سال‌های گذشته، خلبان‌ها و فرماندهان ارتش آمریکا تلاش کرده‌اند با ایجاد یک خط حائل در آسمان سوریه، از خطاهای محاسباتی یا اشتباه‌هایی که می‌‌تواند در نهایت به یک برخورد ناخواسته نظامی بینجامد، خودداری کنند.

با این حال، از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ تعداد تنش‌ها و رویارویی‌های نظامی میان نیروی هوایی ارتش روسیه با کشورهای عضو ناتو در مناطق مختلف، به‌طور مشخص در آسمان سوریه و بر فراز دریای بالتیک در نزدیکی حریم هوایی روسیه افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز شنبه خود به‌نقل از یکی از مقام‌های نظامی روسیه نوشت: «نیروی هوایی روسیه و سوریه، در حال انجام یک دوره آموزش نظامی‌اند که تا روز دوشنبه ادامه می‌یابد.»

رسانه‌های داخلی سوریه اوایل هفته پیش به‌نقل از اولگ گورینوف، از مسئولان نظامی روسیه در سوریه، نوشتند کرملین به‌شدت نگران پرواز پهپادهای نظامی نیروهای ائتلاف در آسمان سوریه است.

این مقام روسی، فرماندهان نظامی نیروهای ائتلاف، به‌رهبری ایالات متحده، را متهم کرد که با انجام این عملیات‌ها، مفاد پروتکل‌ها و تعهدات دوجانبه‌ای را که به‌منظور جلوگیری از درگیری‌های ناخواسته امضا شده است، نقض می‌کنند.

در برابر، مقام‌های نظامی آمریکا، بارها خلبان‌های روسی را متهم کرده‌اند که با دست زدن به اقدام‌ها و برخوردهای غیرحرفه‌ای، قصد دارند فرماندهان نظامی آمریکا را به یک درگیری ناخواسته در آسمان سوریه بکشانند.

بیشتر از جهان