کاخ سفید ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین را تایید کرد

جیک سالیوان: ارسال بمب‌های خوشه‌ای برای اوکراینی‌ها تصمیم درستی است

در آستانه برگزاری نشست سران ناتو در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، گزارش‌های پرشماری از حمایت‌های گسترده‌تر نظامی از اوکراین در برابر ارتش روسیه منتشر شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز جمعه در یک نشست خبری تایید کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تصمیم گرفته است که بمب‌ها و جنگ‌افزارهای خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار گیرد. او از این تصمیم دولت دفاع کرد و گفت اقدام درستی است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه هفتم ژوییه (۱۶ تیر) در گزارشی به‌نقل از یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نوشت که انتظار می‌رود به‌زودی دولت آمریکا از تامین جنگ‌افزارهای خوشه‌ای برای نیروهای اوکراینی در برابر روسیه خبر دهد.

به‌ نوشته نیویورک‌ تایمز، هرچند مقام‌های اوکراینی خواهان دریافت این نوع تسلیحات نظامی‌‌اند، مقام‌های آمریکایی تا کنون از تامین این نوع جنگ‌افزارها، به‌دلیل قابلیت چشمگیر آن‌ها در آسیب زدن به غیرنظامیان، خودداری کرده‌اند.

بمب‌ها یا جنگ‌افزارهای خوشه‌ای به بمب‌های بزرگی گفته می‌شود که پیش از برخورد به زمین در هوا منفجر می‌شوند و مجموعه بمب‌های کوچک‌تری را در یک منطقه وسیع‌ رها می‌کند.

از بمب‌های خوشه‌ای برای هدف قرار دادن تانک‌ها، تجهیزات نظامی، و همچنین سربازها و نیروی انسانی استفاده می‌شود. این بمب‌ها می‌توانند هم‌زمان چند هدف را نابود کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های نظامی اوکراین گفته‌اند که تامین جنگ‌افزارهای خوشه‌ای به نیروهای اوکراینی کمک می‌کند مواضع نیروهای روسی را به‌طور کارآمدتر و موثرتری هدف قرار دهند.

نیویورک‌ تایمز به‌نقل از مقام‌های اوکراینی نوشت جنگ‌افزارها و دادن تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین همچنین می‌تواند تا اندازه‌ای ضعف نیروی انسانی و توپخانه‌ای ارتش اوکراین در برابر روسیه را جبران کند.

در همین حال، شبکه خبری سی‌بی‌سی روز جمعه در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه بدون ذکر نام نوشت: «انتظار می‌رود تامین جنگ‌افزارهای خوشه‌ای بخشی از بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین باشد. ارزش این بسته تازه کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین ۸۰۰ میلیون دلار ارزیابی شده است.»

به‌نوشته شبکه خبری سی‌بی‌سی، به‌احتمال زیاد تامین بمب‌ها و جنگ‌افزارهای خوشه‌ای برای ارتش اوکراین با مخالفت‌ دیگر اعضای پیمان نظامی ناتو و متحدان اروپایی آمریکا مواجه خواهد شد.

بر اساس عرف و موازین حقوق بین‌المللی، استفاده از بمب‌ها و جنگ‌افزارهای خوشه‌ای در درگیری‌های نظامی ممنوع است.

هم‌زمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به‌نقل از یک مقام‌ ارشد غیرنظامی ناتو نوشت رهبران پیمان نظامی آتلانتیک شمالی در نشست هفته آینده خود در لیتوانی بر سر ارسال مجموعه‌ای از کمک‌های نظامی به اوکراین با هدف «نوسازی نیروهای مسلح آن کشور» توافق خواهند کرد.

بیشتر از جهان