اولین چاه نفت براساس قرارداد طالبان با شرکت چینی، در استان سرپل افتتاح شد

طالبان به‌منظور استخراج نفت از میدان‌های نفتی حوزه آمودریا، یک قرارداد ۲۵ ساله با یک شرکت چینی امضا کرده‌اند

میدان نفتی قشقری در استان سرپل از ماه آوریل ۲۰۲۲ دوباره مورد استفاده قرار گرفت و اکنون احداث چاه‌های جدید در آن آغاز شده است - @SaripulGovernor/twitter

وزارت معادن طالبان، روز شنبه ۱۷ تیرماه (۸ ژوئیه)، از افتتاح اولین چاه نفت در استان سرپل بر‌اساس یک قرارداد ۲۵ساله با چین، خبر داد. این چاه در میدان نفتی قشقری استان سرپل، روزانه ظرفیت استخراج ۵۰ تن نفت خام را دارد.

طالبان در ژانویه ۲۰۲۳، قراردادی را با شرکت چینی «گاز و پترولیوم شین‌جیانگ در آسیای مرکزی»، امضا کرد که به نام قرارداد گاز حوزه آمودریا معروف است. بر‌اساس این قرارداد، این شرکت چینی نفت حوزه آمودریا را به مدت ۲۵ سال استخراج می‌کند و  ۲۰درصد از منابع استخراج‌شده نیز به طالبان می‌رسد.

حوزه آمودریا شامل میدان‌های نفتی در استان‌های سرپل، جوزجان و فاریاب در شمال افغانستان است که ظرفیت استخراج ۱۲۰ میلیون تن نفت را دارد. تنها در استان سرپل سه میدان نفتی به نام‌های قشقری، زمردسای و بازارکمی وجود دارد که پیش‌ازاین نیز برنامه‌هایی برای استخراج آن‌ها وجود داشت، اما به‌دلیل چالش‌های امنیتی ناشی از جنگ طالبان با دولت پیشین، متوقف شده بود.

طالبان پس از سلطه بر افغانستان، از آوریل ۲۰۲۲ استخراج نفت از میدان قشقری را با استفاده از چاه‌های سابق آغاز کرده و مدعی بودند که روزانه ۲۵۰ تن نفت خام از این میدان به دست می‌آید. اکنون با گذشت شش ماه از امضای قرارداد نفت حوزه آمودریا با شرکت چینی، اولین چاه جدید در این میدان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان، در راس هیئتی در مراسم افتتاح این چاه جدید حضور داشت. او با ابراز خرسندی از آغاز پروژه استخراج نفت حوزه آمودریا، گفت که عواید این پروژه برای بازسازی کشور مصرف می‌شود.

قرارداد نفت حوزه آمودریا در حالی به امضا رسید که هیچ کشوری تاکنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

این قرارداد که اعتبار یک قرارداد طولانی‌مدت ملی را دارد، واکنش کارشناسان و سیاستمداران دولت پیشین افغانستان را به همراه داشت.

منتقدان، این قرارداد را غیررسمی و غیرقانونی می‌دانند، زیرا بر این باورند که استخراج طولانی‌مدت معادن یک کشور در یک دولت غیر‌مشروع، نوعی سوءاستفاده‌ از منابع طبیعی افغانستان است.

بااین‌حال، طالبان در دو سال گذشته تلاش کرده‌اند توجه سرمایه‌گذاران چینی را به معادن و منابع طبیعی افغانستان جلب کنند.

طالبان در این مدت تلاش کرده‌اند قرارداد جنجالی مس عینک را نیز با یک شرکت چینی احیا کنند و سرمایه‌گذاران چینی را به سرمایه‌گذاری در این زمینه متقاعد کنند.

نفت، زغال‌سنگ، مس، طلا و دیگر معادن افغانستان ازجمله ذخایر زیرزمینی‌اند که طالبان به‌عنوان منابع درآمد به آن نگاه می‌کنند.

بیشتر از اقتصاد