مد، جدیدترین ابزار عربستان سعودی در رسیدن به چشم‌انداز ۲۰۳۰‏

بنا بر اعلام کمیسیون مد عربستان، آزادی‌ پوشش عمومی و رشد بخش خصوصی باعث افزایش ۴۸درصدی خرده‌فروشی در این بخش و رسیدن ارزش آن به رقم ۳۲ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ خواهد شد

عربستان سعودی به ورود چند میلیارد دلاری به همه جنبه‌های فرهنگ جهانی ادامه می‌دهد. روز پنجشنبه، ششم ژوئیه، با حضور اولین طراح سعودی در هفته مد پاریس، نقطه‌عطف جدیدی در این مسیر رقم زده شد.

محمد آشی این هفته در یک مهمانی در هتل ریتز پاریس حضور داشت، که بخشی از کوشش تجملی عربستان سعودی در «هفته مد فاخر پاریس» است. او به خبرگزاری فرانسه گفت که این نمایش مد لباس فاخرش، که اولین نمایش او در بخشی از فهرست رسمی پس از سال‌ها طراحی لباس برای افراد مشهور است، اوج و نقطه‌عطفی در کارش محسوب می‌شود.

آشی که سه دهه پیش عربستان سعودی را ترک کرده، خود مسیرش را در جهان مد گشوده است، اما صعودش به بالاترین سطح درست در زمانی رخ داده که عربستان سعودی هفته مد خودش را در ماه اکتبر اعلام کرده است و می‌گوید آزادی‌های جدید در آن کشور فرصت‌های اقتصادی تازه‌ای به ارزش ۳۲میلیارد دلار در سال ایجاد می‌کند.

مد تنها یکی از درهایی است که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به روی اقتصاد غیرنفتی گشوده است. سینما، ورزش‌، بازی‌های ویدیویی، و گردشگری سویه‌های دیگر این فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌اند که درعین‌حال به تغییرهای اجتماعی چشمگیری در عربستان سعودی منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند سال گذشته دیدیم تغییراتی که در ابتدا بسیاری به آن‌ها باور نداشتند، فراتر و عمیق‌تر از تبلیغات شد.

محمد آشی تنها نام آشنای سعودی در مد نیست که نامش را می‌شنویم. یوسف اکبر ۳۷ ساله، که در سال ۲۰۱۷ برند مد همنام خود را در استرالیا راه‌اندازی کرد و برای افراد مشهوری مثل نیکول کیدمن و ریتا اورا لباس طراحی کرده است، به روزنامه «تایمز اسرائیل» گفت: «دو سال اول تقریبا باور نمی‌کردم که واقعی باشد، اما بعد متوجه شدم، اوه، این واقعی است.»

«وقتی بزرگ می‌شدم، هرگز فکر نمی‌کردم که چنین شود. زمانی که برندم را در استرالیا راه‌اندازی کردم، فکر می‌کردم تمام زندگی‌ام در آنجا خواهد بود، چون من یک طراح مدم.» او اکنون بخشی از تجارت خود را از جده مدیریت می‌کند.

صنعت روبه‌رشد مد در عربستان سعودی فرصت‌های اقتصادی تازه‌ای را پیش روی سرمایه‌گذاران می‌گذارد. بنابر اعلام کمیسیون مد سعودی، آزادی‌ پوشش عمومی و رشد بخش خصوصی باعث افزایش ۴۸درصدی خرده‌فروشی در این بخش و رسیدن ارزش آن به رقم ۳۲میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ خواهد شد.

عربستان سعودی با برنامه عرضه ۱۰۰ برند خاص سعودی عزم جدی‌اش را برای رساندن خود به برترین معیارهای مد نشان داده است. گروهی از طراحان سعودی قرار است پس از آموزش دیدن در کلاس‌های مربیانی چون آشی، صنعت مد و زیبایی عربستان را با بدنه‌ای محلی و با نگاه به داشته‌های فرهنگی بومی راه بیندازند.

بیشتر از مُد و زیبایی