زلنسکی و اردوغان درباره توافق صادرات غلات و تبادل زندانی مذاکره می‌کنند

این دیدار در چارچوب سفر زلنسکی به کشورهای عضو ناتو است تا آن‌ها را به پذیرش عضویت اوکراین در ناتو ترغیب کند

به گفته یک مقام بلندپایه ترکیه، روسای ‌جمهوری اوکراین و ترکیه روز جمعه ۷ ژوییه (۱۶ تیر) در مورد تمدید احتمالی توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه و همچنین تبادل زندانی میان مسکو و کی‌یف صحبت می‌کنند.

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی پس از سفر به بلغارستان و جمهوری چک، در استانبول با همتای ترکش، رجب طیب اردوغان، دیدار می‌کند. این دیدار در چارچوب سفر رئیس‌جمهوری اوکراین به کشورهای عضو ناتو است تا آن‌ها را به پذیرش عضویت کی‌یف در ناتو در نشست هفته آینده ترغیب کند.

یکی از محورهای گفت‌و‌گوی زلنسکی در استانبول توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین و از طریق دریای سیاه است که سال گذشته به‌رغم جنگ، با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد ممکن شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرملین اعلام کرده است گفت‌و‌گوها را از نزدیک زیر نظر دارد و پوتین قدردان میانجی‌گری اردوغان در تلاش برای حل مناقشه اوکراین است.

روسیه که از نحوه اجرای توافق صادرات غلات ناراضی است، تهدید کرده این توافق را که در ۱۷ ژوییه به پایان می‌رسد، تمدید نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه ترکیه نوشت اردوغان و زلنسکی علاوه بر توافق صادرات غلات و تبادل احتمالی زندانیان، در مورد تلاش‌ها برای پایان جنگ اوکراین نیز گفت‌و‌گو خواهند کرد.

ترکیه در ۱۶ ماهی که از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد، توانسته است روابط دوستانه با هر دو طرف جنگ را حفظ کند و سال گذشته در تبادل زندانی میان اوکراین و روسیه نقش میانجی  را بازی کرد.

این کشور در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به متحدان غربی‌اش نپیوسته‌ است، اما تسلیحات در اختیار کی‌یف گذاشته و خواستار احترام به تمامیت ارضی اوکراین شده است.

قرار است اردوغان و زلنسکی عصر جمعه یک نشست مطبوعاتی برگزار کنند.

به گزارش رویترز، به نقل از یک مقام بلندپایه ترکیه، احتمال دارد اردوغان پس از گفت‌و‌گو با زلنسکی، در تماسی تلفنی، با رئیس‌جمهوری روسیه صحبت کند و یکی از وزرای ترکیه برای مذاکرات بیشتر به مسکو سفر کند.

بیشتر از جهان