تایید اولین دارویی که روند پیشرفت آلزایمر را کند می‌کند

تمام داروهایی که تاکنون تایید شده‌اند بر علائم بیماری آلزایمر متمرکزند، اما لکمبی پروتئینی را هدف قرار می‌دهد که روند بیماری را تسریع می‌کند

این دارو هر دو هفته یک بار به‌صورت وریدی تزریق می‌شود‌ـ Twitter/@AP

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین دارویی را که پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می‌کند تایید کرد.

به گزارش اسکای نیوز، سازمان غذا و داروی آمریکا به لکمبی‌، داروی ساخت شرکت ژاپنی ایزای و شرکت آمریکایی بایوجن، مجوز کامل داد.

تاکنون، سایر داروهای تایید‌شده فقط علائم این بیماری پیشرونده را هدف قرار می‌دادند، اما لکمبی بر پروتئین بتا آمیلویید در مغز متمرکز است که به عقیده دانشمندان یکی از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لکمبی سالانه ۲۶ هزار دلار برای هر بیمار هزینه خواهد داشت، اما مدیکر، بیمه درمانی آمریکا برای سالمندان و افراد دارای ناتوانی‌ جسمی، بخش زیادی از این هزینه را می‌پردازد.

بنا بر گزارش اسکای نیوز، در آزمایش بالینی اثربخشی این دارو، روند پیشرفت بیماری در مراحل اولیه و در افراد دچار اختلال شناختی خفیف در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه ۲۷ درصد کاهش داشت.

این دارو هر دو هفته یک بار به‌صورت وریدی تزریق می‌شود و متخصصان توصیه می‌کنند از بیماران اسکن‌های مغزی مکرر گرفته شود تا هرگونه عوارض جانبی رصد شود.  

اما برخی متخصصان حوزه پزشکی می‌گویند این دارو در تورم و خونریزی مغزی دخیل است‌ــ و در جریان آزمایش‌ها سه مورد مرگ گزارش شد.

جوان پایک، رئیس انجمن آلزایمر، در بیانیه‌ای گفت این درمان می‌تواند به افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر قرار دارند فرصت بیشتری بدهد تا استقلال خود را حفظ کنند و کارهایی را که دوست دارند انجام دهند.

او در ادامه افزود: «این دارو به افراد ماه‌های بیشتری فرصت می‌دهد تا همسر، فرزندان و نوه‌هایشان را بشناسند.»

بیشتر از بهداشت و درمان