تلاش‌ها در آلمان برای کاهش وابستگی‌های صنعتی به چین

روابط تجاری برلین و پکن طی ماه‌های گذشته بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله صادرات مواد شیمیایی حساس و تراشه‌های صنعتی، پر تنش بوده است

به‌دنبال تصمیم دولت چین برای اعمال محدودیت‌ در صادرات برخی از فلزات حساس، روز سه‌شنبه مقام‌های صنعتی آلمان درباره ضرورت استقلال از چین هشدار دادند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه چهارم ژوئیه (۱۳ تیرماه ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از ولفگانگ نیدرمارک، یکی از اعضای انجمن صنعتی بی‌دی‌آی آلمان، نوشت: «محدودیت‌های تازه صادراتی چین نشان می‌دهد که آلمان و سایر کشورهای اروپایی باید هرچه سریع‌تر وابستگی‌های صنعتی خود را به مواد خام ضروری کاهش دهند.»

به‌گفته مقام‌های آلمانی، اروپا برای توسعه یک اقتصاد پاک‌تر و دیجیتال‌تر باید در راستای کاهش وابستگی‌های خارجی، به‌‌طور مشخص از چین، گام بردارد.

روز دوشنبه وزارت بازرگانی چین اعلام کرد از اول ماه اوت، کمتر از یک ماه دیگر، برای صادرات هشت نوع محصول گالیوم و شش محصول ژرمانیوم به مجوزهای ویژه‌ نیاز است.

به‌گفته مقام‌های دولتی چین، این محدودیت‌های تجارتی به‌منظور حفاظت از امنیت ملی کشور وضع شده است.

از فلزات گالیوم و ژرمانیوم، در ساخت تراشه‌های رایانه‌‌های پرسرعت و نیز در بخش‌های نظامی و انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری آلمان محسوب می‌شود. اما روابط تجاری برلین و پکن طی ماه‌های گذشته بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله صادرات مواد شیمیایی حساس و تراشه‌های صنعتی، با تنش‌های بسیاری همراه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارش دیگری نوشت اعلام ناگهانی دولت چین برای محدودیت صادرات برخی از فلزات حساس، به رقابت میان شرکت‌های خارجی برای تامین مواد اولیه انجامیده است و در عین حال، می‌تواند به مشکلات کنونی در «زنجیره تامین» قطعات نیز دامن بزند.

در اردیبهشت‌ماه گذشته خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد دولت فدرال آلمان می‌خواهد محدودیت‌هایی برای صادرات مواد شیمیایی تراشه‌های صنعتی به چین وضع کند. 

یک روز بعد از انتشار این گزارش، یک مقام ارشد دولت آلمان این گزارش بلومبرگ را بی‌اساس خواند و گفت دولت فدرال هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از صادرات این مواد شیمیایی حساس به چین ندارد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود، تنش‌ها در روابط تجاری چین و آلمان را متاثر از جنگ اوکراین و تهاجم نظامی روسیه به این کشور توصیف کرد.

برنارد روهلدر، مدیر اجرایی شرکت بیت‌کام، به خبرگزاری رویترز گفت: «رویکرد فناوری و سیاست‌های امنیتی آلمان باید بیش از چیزی دیگری در راستای پایان دادن به وابستگی‌های یک جانبه و ایجاد قابلیت‌ها و شایستگی‌ها خود در فناوری‌های کلیدی دیجیتال متکی باشد.»

در مقابل، دولت چین هم کشورهای اروپایی را متهم می‌کند که تحت عنوان کاهش وابستگی، موضوع کنترل صادرات به این کشور را دنبال می‌کنند.

هفته گذشته، کشورهای عضو اتحادیه اروپا «قانون مواد خام حیاتی» را تصویب کردند. هدف از تصویب این قانون، تعیین راهبردها برای رقابت صنعتی با چین و ایالات متحده عنوان شده است.

بیشتر از اقتصاد