اعلام آمار کشته‌شدگان آبان ۹۸ در خوزستان و کرمانشاه

استانداران کرمانشاه و خوزستان می‌گویند به زودی آمار کشته‌شدگان آبان اعلام می‌شود

کرمانشاه و خوزستان از استان‌هایی بودند که در جریان اعتراضات آبان‌ماه تعداد زیادی کشته دادند - عکس از شبکه‌های اجتماعی

استانداران خوزستان و کرمانشاه می‌گویند که آمار کشته شدگان اعتراضات آبان ماه مشخص‌شده و در یکی دو روز آینده اعلام خواهد شد. 

به نوشته خبرگزاری ایرنا، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان درباره کشته شدگان اعتراضات آبان ماه در این استان گفته است «تعداد کشته شدگان در حال بررسی است و طی امروز و فردا مشخص می‌شود.»

غلامرضا شریعتی درباره تعداد بازداشتی‌ها در استان خوزستان هم  گفته «در حال حاضر آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان این حوادث در اختیار ندارم، اما مطلعم تعداد آنها به‌شدت کاهش‌یافته است».

خوزستان استانی بود که در جریان اعتراضات گسترده مردمی در ایران، شاهد برخوردهای بسیار خشن نیروهای امنیتی با مردم بود و اخبار و تصاویر تکان‌دهنده‌ای از برخورد خشن با شهروندان «ماهشهر» در این استان منتشر شد که حکایت از کشتاری بی‌سابقه در «نیزارهای» این شهر جنوبی ایران داشت. 

بسیاری از گزارش‌های مردمی نیز که از این استان و به‌خصوص ماهشهر منتشر شد حکایت از سرکوب بی‌سابقه مردم محروم این شهر داشت. روز گذشته بود که «عبدالواحد عبادی» شهرک «چمران» یا «جراحی» یکی از شهرک‌های ماهشهر به دلیل آنچه «عدم امکان پیشرفت امور برای حل معضلات شهر چمران» خوانده، از سمت خود استعفا داد. او پیش‌تر معاون فرمانداری شهرستان بندرماهشهر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر «هوشنگ بازوند»، استاندار کرمانشاه هم با اشاره به حوادث خون‌بار آبان ماه در این استان و با بیان اینکه «مطابق دستورالعمل وزارت کشور، برنامه‌هایی را پیگیری و سرکشی‌ها را انجام داده‌ایم» مدعی شد: «تعداد کشته شدگان مشخص‌ شده است و طی دو روز آینده اعلام می‌شود. تعداد بازداشتی‌ها را نمی‌توان اعلام کرد، اما در مقایسه با قبل، کاهش محسوسی داشته است.»

پیش از این سازمان‌های حقوق‌ بشری در گزارش‌های خود تاکید کرده بودند که استان کرمانشاه از جمله استان‌هایی بوده است که سرکوب مردم توسط نیروهای امنیتی در این استان شدید بوده است. 

چند روز پیش بود که خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که ۱۵۰۰ نفر در جریان سرکوب شدید نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی، کشته شده‌اند. پیش از این هم سازمان حقوق بشری عفوبین‌الملل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بود که حداقل ۳۰۴ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند. 

هرچند که مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که آمارهای سازمان‌های بین‌المللی فاقد اعتبار است اما هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند. چندی پیش سخنگوی دولت حسن روحانی گفته بود که «آمار دقیق کشته‌شدگان در اختیار مقامات امنیتی‌ست و به زودی اعلام می‌شود»

بیشتر از