عربستان سعودی، گزینه احتمالی برگزاری تور جهانی تنیس زنان

عربستان سعودی همچنان به سرمایه‌گذاری در عرصه ورزش جهانی ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که مقصد بعدی ورزش پرطرفدار تنیس است

تور جهانی تنیس زنان قرار است دستخوش تغییر و تحول‌های اساسی شود_ AFP

مانند سایر ورزش‌ها، تنیس زنان نیز به‌دنبال بهره‌مندی از امکاناتی است که عربستان سعودی در سال‌های گذشته تصمیم گرفته است در اختیار ورزشکاران و فدراسیون‌های جهانی قرار ‌دهد.

 به گزارش آسوشیتدپرس، استیو سایمون، رئیس اتحادیه تنیس زنان، روز جمعه گفت که به همراه برخی از بازیکنان تنیس در ماه فوریه از عربستان سعودی بازدید کرده است تا امکانات این کشور را برای برگزاری تور جهانی ارزیابی کند.

سایمون در مراسمی در لندن به مناسبت پنجاهمین سالگرد نشستی که به تاسیس اتحادیه تنیس زنان منجر شد، گفت: «می‌دانیم که موضوعات چالش‌برانگیزی درباره فعالیت زنان و گروه‌های اقلیت جنسی در عربستان سعودی وجود دارد، اما به گفت‌وگو با مسئولان عربستانی درباره دغدغه‌هایمان ادامه خواهیم داد. من نمی‌گویم که حتما با عربستان سعودی به توافق خواهیم رسید یا خیر، اما تاکید می‌کنم که این موضوع در حال ارزیابی است.»

او همچنین در پاسخ به منتقدان این ایده، چنین پیشنهادی را به‌عنوان فرصتی برای کمک به بهبود حقوق بشر در عربستان سعودی مطرح کرد و گفت: «اگر بخواهیم موقعیت زنان را در کشورهایی مانند عربستان سعودی بهبود ببخشیم بهتر است در آنجا فعالیت داشته باشیم نه اینکه خودمان را از آن مناطق دور کنیم.»

بیلی جین کینگ، از قهرمانان تنیس زنان جهان و فعال برابری بین زنان و مردان نیز، در این میزگرد از نامزدی عربستان سعودی برای میزبانی مسابقات تنیس زنان استقبال کرد و گفت: «اگر اجازه ندهیم کشورها در این جریان‌های بین‌المللی درگیر شوند، چگونه می‌خواهیم اوضاع را تغییر دهیم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات رئیس اتحادیه تنیس زنان چند روز پس از آن بیان شد که این نهاد مستقر در فلوریدا اعلام کرد که در حال اتخاذ تصمیم‌هایی برای محقق شدن برابری بیشتر بین زنان و مردان تنیس‌باز است.

این اتحادیه اعلام کرده است که قصد دارد «مسیری برای جوایز برابر» را در نظر بگیرد که طی آن برابری جوایز نقدی با مردان در مسابقات مشترک تا سال ۲۰۲۷ و در مسابقات غیرمشترک تا سال ۲۰۳۳ برای زنان محقق شود. تامین مالی این تصمیم قرار است از طریق افزایش تدریجی رویدادها، درآمد حاصل از پخش مسابقات و حمایت شرکت‌های تجاری از تور تنیس زنان به دست آید.

با وجود اینکه جوایز نقدی بازیکنان مرد و زن در مسابقات گرند اسلم به میزان برابر رسیده، اختلاف دستمزد مردان و زنان در سایر مسابقات، به‌ویژه در سال‌های اخیر، با انتقادهای فراوانی همراه بوده است.

اتحادیه تنیس زنان در حالی از احتمال همکاری نزدیک با عربستان سعودی سخن می‌گوید که پیش‌تر تور تنیس مردان از طرف صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی مورد حمایت قرار گرفته است.

چندی پیش آندره‌آ گائودنزی، ریاست اتحادیه تنیس مردان، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز خبر داد که با مقام‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی مذاکراتی درباره تامین بودجه مسابقات، زیرساخت‌ها و فناوری‌های ورزش تنیس داشته است.

عربستان سعودی همچنین حمایت‌های گسترده دیگری را از سایر ورزش‌ها انجام داده و در راستای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود در عرصه ورزش جهانی گام‌های بزرگی برداشته است. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های ورزش عربستان سعودی در هفته‌های گذشته پیوستن فوتبالیست‌های برتر اروپا به باشگاه‌های فوتبال این کشور بوده است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، رونق ورزش عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، هنگامی که شاهزاده محمد بن سلمان در جایگاه ولیعهد قدرت را به  دست گرفت و متعهد شد که نفوذ و جایگاه جهانی این کشور را تقویت کند.

شاهزاده محمد بن سلمان این برنامه را در چارچوب طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» گنجاند. رویدادهای بزرگ ورزشی یکی پس از دیگری در این کشور برگزار شدند. نقطه عطف این روند در سال ۲۰۱۹ بود، وقتی عربستان سعودی مسابقه قهرمانی بوکس سنگین‌وزن جهان با جایزه‌ای ۶۰ میلیون دلاری را بین اندی روییز جونیور و آنتونی جاشوا برگزار کرد. همان سال، عربستان سعودی وارد حوزه گلف شد و میزبانی مسابقاتی را برعهده گرفت که در چارچوب تورنمنت اروپایی این ورزش بود.

عربستان سعودی که میزبان چندین رویداد ورزشی مهم، از جمله سوپرجام ایتالیا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، بوده است، همچنان به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیرنفتی ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که مقصد بعدی، کسب توجه‌های جهانی در ورزش پرطرفدار تنیس است.

زنان نیز در سال‌های گذشته توانسته‌اند جایگاه‌های مهمی را در عرصه ورزش عربستان سعودی به دست بیاورند. به‌عنوان نمونه، روز سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) لامیا بن بهیان، به‌عنوان اولین زنی که به سمت نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال عربستان سعودی منصوب می‌شود، برای تصدی این جایگاه انتخاب شد. پیش از آن نیز عنود الاسماری به‌عنوان اولین داور بین‌المللی زن عربستان سعودی از طرف فیفا منصوب شد.

بیشتر از تنيس