بودجه ۲۰ میلیارد یورویی عربستان سعودی برای جذب ستاره‌های فوتبال؛ «آن‌ها مخبر و رئیسی ندارند»

تیم ملی فوتبال عربستان سعودی قرار است در رقابت‌های کوپا آمریکای سال ۲۰۲۴ به‌ عنوان تیم مهمان شرکت کند

مقایسه کیفیت عملکرد سیاستمداران ایرانی و سعودی در ورزش‌ــ تسنیم

در شرایطی که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، هفته گذشته طی ابلاغیه‌ای به وزارت ورزش، فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه دولتی در ایران دستور داد دیگر حق ندارند با ورزشکاران و مربیان خارجی قرارداد دلاری ببندند، خبرها از عربستان سعودی حاکی از آن است که برای کشاندن ستارگان فوتبال دنیا به لیگ برتر فوتبال این کشور بودجه‌ای ۲۰ میلیارد یورویی تدارک دیده شده است.

 در روزهای اخیر، مدیران چندین باشگاه و فدراسیون ورزشی در ایران با انتقاد از دستور محمد مخبر، اعلام کردند اجرای این قانون موجب عقب‌افتادن تیم‌های ملی و باشگاهی ایران از رقبای آسیایی و جهانی خواهد شد و خروج صدها ورزشکار و مربی باکیفیت خارجی از ایران را به‌ دنبال خواهد داشت.

حالا بر اساس اخبار منتشرشده در چند منبع عربی و بریتانیایی، به نظر می‌رسد عربستان سعودی قصد دارد در دو سال آینده با صرف بودجه‌ای ۲۰ میلیارد یورویی، بزرگ‌ترین ستارگان فوتبال را به لیگ خود بیاورد. پس از کریستیانو رونالدو و کریم بنزما که به تیم‌های النصر و الاتحاد پیوسته‌اند، حالا الاتحادی‌ها به سراغ انگولو کانته، هافبک دفاعی باکیفیت چلسی، رفته‌اند و مذاکرات تیم‌های الفاتح، النصر، الاهلی و الشباب با الکسیس سانچز، ویلفرد زاها، اوبامیانگ، سرخیو راموس، فیرمینو، گوندوغان و چند ستاره دیگر دنیای فوتبال هم آغاز شده است.

سعودی‌ها برخلاف تیم‌های متمول آسیایی که در سال‌های گذشته به دنبال جذب ستارگان سابق و محوشده در دنیای فوتبال بودند، حالا پس از رونالدو و بنزما، در حال جذب بزرگانی مانند کانته، فرمینو و گوندوغان‌اند که همچنان جزو باکیفیت‌ترین بازیکنان فوتبال دنیا محسوب می‌شوند و در آخرین فصل حضورشان در فوتبال اروپا، ستاره تیم‌های خود بوده‌اند؛ همان‌طور که کریم بنزما به‌ عنوان یکی از بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال، بهترین بازیکن فوتبال سال ۲۰۲۲ دنیا شد و رونالدو نیز همچنان در تیم ملی پرتغال گلزنی می‌کند.

نکته جالب دیگر درباره برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری هنگفت عربستان سعودی در فوتبال این است که روز چهارشنبه اعلام شد تیم ملی فوتبال این کشور به عنوان مهمان در رقابت‌های کوپا آمریکا سال ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد.

همه این‌ها در حالی است که فوتبال و ورزش ایران وضعیت بغرنجی دارد و دستور عجیب معاون رئیسی علاوه بر فوتبالی‌ها صدای اعتراض مدیران سایر ورزش‌ها را نیز درآورده است. در آخرین مورد و بر اساس اطلاعات رسیده به ایندیپندنت فارسی، رئیس فدراسیون تنیس ایران با ارسال نامه‌ای به وزارت ورزش، به ممنوعیت عقد قرارداد دلاری با ورزشکاران و مربیان خارجی اعتراض کرده است.

داوود عزیزی، رئیس فدراسیون تنیس، در نامه خود به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش، چنین توضیح داده است: «در میان ارزهای خارجی، دلار ارز موردقبول مربیان و ورزشکاران خارجی برای انعقاد قرارداد است و با جایگزینی ریال یا ارز کشورهای منطقه توافقی برای عقد قرارداد شکل نمی‌گیرد.»

رئیس فدراسیون تنیس از وزارت ورزش خواست این موضوع را به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، گوشزد کند و ممنوعیت استفاده از دلار در قراردادهای بازیکنان و مربیان خارجی هرچه زودتر برداشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پپه لوسادا، ولسلی ننکا، اوسمار ویه‌را، دستیاران خارجی یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، به همراه گئورگی گولسیانی، ستاره پرسپولیس در خط دفاع، که امسال به موفقیتی چشمگیر دست یافتند و هر سه جام فوتبال ایران را به خانه بردند، طی روزهای اخیر در گفت‌وگو خبرنگاران داخل ایران اعلام کردند که در فصل آینده به هیچ عنوان حاضر به ثبت قرارداد ریالی با این باشگاه نیستند و با ادامه وضع موجود، ایران را ترک خواهند کرد؛ اوضاعی که به اعتراض رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌پوشان منجر شد و او گفت: «بازیکنی که از قبل قرارداد دارد باید چه کند؟ این یک تصمیم خام است و برای بررسی مجال بیشتری می‌خواهد.»

دخالت مستقیم محمد مخبر به عنوان یک مقام سیاسی در ورزش و فوتبال با اساسنامه کمیته جهانی المپیک و فدراسیون بین‌المللی فوتبال کاملا مغایرت دارد. هرچند تنها مورد دخالت مستقیم مخبر در فوتبال نیست. مخبر بهار ۱۴۰۱ در دیدار با علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی در دفتر ریاست‌جمهوری، موضوع برکناری دراگان اسکوچیچ از هدایت تیم ملی فوتبال ایران و بازگشت کارلوس کی‌روش را مطرح کرد و در نهایت، این تصمیم معاون اول و دستگاه ریاست‌جمهوری به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران ابلاغ شد.

همچنین بر اساس توییتی که مهدی طارمی تیر ۱۴۰۱ منتشر کرد، محمد مخبر دستور داده بود به بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران حواله واردات خودرو خارجی هدیه شود؛ اتفاقی که اعتراض و انتقاد تند ملی‌پوشان سایر رشته‌های ورزشی به این تبعیض را در پی داشت.

اکنون به نظر می‌رسد در حالی که سیاستمداران در عربستان سعودی تلاش می‌کنند با در اختیار گذشتن منابع مالی در اختیار مدیران ورزشی، سطح ورزش و فوتبال این کشور را به رده‌های جهانی نزدیک کنند، در این‌ سوی آب‌های خلیج‌ فارس، دخالت‌ مدیران سیاسی نظام جمهوری اسلامی جز عقب‌گرد و مهجور ماندن ورزش ایران نتیجه‌ای به‌همراه نخواهد داشت.

بیشتر از فوتبال