چرا رعایت رژیم‌ غذایی در تابستان بی‌فایده است

تلاش برای لاغر شدن باید روندی پیوسته باشد که تمام عادت‌های زندگی را در‌برگیرد و زمان مناسب برای شروع رژیم عاملی مهم است

هرچند محدود کردن کالری یا مقدار غذای دریافتی و حتی ورزش کردن، از عوامل مهم کاهش وزن محسوب می‌شود، اما گاهی این کارها برای کاهش وزن کافی به نظر نمی‌رسد. تلاش برای لاغر شدن باید روندی پیوسته باشد که تمام عادت‌های زندگی را در‌برگیرد و زمان مناسب برای شروع رژیم عاملی مهم است که چندان بر اهمیت آن تاکید نمی‌شود.

مطالعه‌ای که در دانشگاه آکسفورد انجام شده است نشان می‌دهد شروع رژیم‌ کاهش وزن در تابستان موثر نیست و بهترین زمان برای شروع این کار اول سال است.

داده‌های موجود می‌گوید ماه‌های ژوئیه و اوت -که احتمالا زیاده‌روی در خوردن در این ماه‌ها رخ می‌دهد- بدترین زمان سال برای شروع رژیم است.

اما ماه نخست سال و بعد از عیش‌و‌نوش‌های معمول که غالبا درباره سال جدید تصمیم‌ می‌گیریم، بهترین زمان برای شروع رژیم غذایی است.

نشریه تلگراف به تجزیه‌وتحلیل وزن افرادی اشاره می‌کند که در برنامه پیشگیری از دیابت سازمان ملی خدمات سلامت، ان‌اچ‌اس، ثبت‌نام کرده‌اند و در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند. این نشریه گزارش می‌دهد این بررسی که برای نخستین بار انجام شده است سطح کاهش وزن را براساس ماه نشان می‌دهد.

افرادی که رژیم غذایی را از ماه‌های ژوئیه و اوت شروع کردند، به ترتیب ۱.۶۵ و ۱.۶۱ کیلوگرم کاهش وزن داشتند، این مقدار از میانگین کل ماه‌ها که دو کیلوگرم است کمتر بود.

افرادی که رژیم غذایی را در ماه اول سال تقویمی شروع کردند به‌طور میانگین ۲.۵۴ کیلو وزن کم کردند.

این ارقام نشان می‌دهد که رژیم غذایی در نیمه اول سال [میلادی] موفق‌تر از نیمه دوم سال بوده است، به‌طوری‌که در شش ماه اول میانگین کاهش وزن ۲.۲۸ کیلوگرم و در ماه‌های ژوئن تا دسامبر ۱.۷۷ کیلوگرم بوده است.

وزن ابتدایی افرادی که به رژیم روی آوردند در ماه‌های تابستانی پایین‌تر بود، اما این گروه می‌گویند حتی با درنظر گرفتن این نکته نیز ژانویه بهترین زمان برای شروع کاهش وزن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افراد با رعایت رژیم غذایی در ماه‌های ژوئیه و اوت به‌طور میانگین فقط ۱.۹ درصد از وزن خود را از دست دادند که کمترین میزان در ماه است. اما در ماه ژانویه ۲.۹ درصد کاهش وزن داشتند.

این مطالعه دلیل تغییر الگوی کاهش وزن در ماه‌های مختلف را بررسی نکرده است، اما نویسندگان این مطالعه گمان می‌کنند عزم و اراده در آن نقش مهمی داشته باشد.

دکتر دیمیتریوس کوتووکیدیس، نویسنده ارشد این مطالعه و پژوهشگر ارشد بخش علوم بهداشتی مراقبت‌های اولیه در دانشگاه آکسفورد، به تلگراف گفت: «بهترین فرضیه آن است که بگوییم مردم در ژانویه انگیزه بیشتری برای کاهش وزن دارند، چون این ماه به‌نوعی شروعی تازه است و مردم در این ماه برای سال جدید تصمیم می‌گیرند.»

«بنابراین بیشتر درگیر برنامه رژیم غذایی می‌شوند و وزن بیشتری از دست می‌دهند.»

با اینکه این مطالعه نشان می‌دهد میلیون‌ها نفر در تصمیم سال جدید برای کاهش مصرف کالری موفق شده‌اند، اما چنین تصور می‌شود که بسیاری از آن‌ها برای حفظ وزن جدید با مشکل مواجه می‌شوند.

انجمن رژیم غذایی بریتانیا پیش‌تر در گذشته هشدار داد که تمرکز بر کاهش وزن اضافی در ماه ژانویه از لحاظ روانی به برخی افراد آسیب می‌زند.

جدیدترین مطالعه روی ۸۵ هزار نفر مبتلا به اضافه وزن که در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند انجام شد. همه آن‌ها در برنامه پیشگیری از دیابت سازمان ملی خدمات سلامت ثبت‌نام کرده بودند.

این طرح که در سال ۲۰۱۶ شروع شد، برای بهبود عادات غذایی و افزایش فعالیت بدنی مشاوره منظم رودررو یا آنلاین ارائه می‌دهد.

گفته می‌شود کاهش بیش از یک‌سوم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بریتانیا از نتایج این طرح است.

نتایج این مطالعه که در نشریه اوبسیتی (Obesity) منتشر شده است نشان داد کاهش وزن در کسانی که این برنامه را از ژانویه شروع کردند بیشتر بوده و چنانچه این برنامه از ابتدای سال جدید شروع شود کاهش وزنی آن تا ۳۰ درصد بیشتر از سایر ماه‌ها است.

این گروه در مطالعه خود نوشت: «افرادی که برنامه کاهش وزن را از ماه‌های نوامبر یا اوت آغاز می‌کنند به‌طورمعمول کاهش وزن کمتری نسبت به ماه ژانویه دارند.»

تحلیل‌های ثانویه نشان می‌دهد که استقبال مردم از این انجمن تا حدی در ماه ژانویه بیشتر است و نسبت به کسانی که برنامه را در ماه‌های دیگر سال شروع کرده‌اند احتمال بیشتری دارد که آن را تا پایان دنبال کنند.

بیشتر از زندگی